همشهری آنلاین: تهران، میلان، رم، سارایوو، دهلی‌نو و پکن این روزها در یک چیز با هم اشتراک دارند: آلودگی شدید هوا. در دهلی‌نو میزان ذرات معلق در هوا ۲۰ برابر حد استاندارد گزارش شده و در رم و میلان برای تردد خودروها محدودیت وضع شده است.

weather

به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان کیفیت هوای شهر پکن، پایتخت چین، بار دیگر به دلیل آلودگی شدید در وضعیت "بسیار ناسالم" قرار گرفته است. معضل "مه‌دود" به جز پکن، دستکم ده شهر دیگر چین را به نفس‌تنگی انداخته است.

به گزارش رسانه‌های دولتی در این کشور، این برای چهارمین مرتبه در ماه جاری (دسامبر) است که وضعیت "بسیار ناسالم" هوا در بخش‌های بزرگی از چین حاکم شده است.

aqi

اوایل ماه دسامبر برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵، در شهر ۲۲ میلیون نفری پکن "وضعیت هشدار قرمز" اعلام شد و مدارس و کودکستا‌ن‌های شهر تعطیل شدند. آلودگی شدید هوا نه تنها تردد خودروها را در پکن به حالت تعلیق درآورد، بلکه بیش از ۳۰ پرواز نیز به همین دلیل لغو شدند.

همزمان در شهر دهلی نو نیز میزان آلودگی هوا به حدی افزایش یافته که رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. رسانه‌های محلی روز چهارشنبه (۲۳ دسامبر/ ۲ دی) نوشتند که این روز آلوده‌ترین روز سال بوده و شاخص کیفیت هوا در این شهر ۱۷ میلیون نفری، وضعیت "بسیار بد" یا "وخیم" را نشان داده است.

دولت هند گفته است که روز جمعه تدابیر پیش‌بینی شده برای بهبود وضعیت هوا را اعلام خواهد کرد.

بنا بر آمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی، میزان ذرات معلق کوچکتر از ۲/۵ میکرومتر در روز پنج‌شنبه (۲۴ دسامبر) در بسیاری از مناطق دهلی‌نو میان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکروگرم گزارش شده است.

طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت میزان ایمن ذرات معلق در هوا حداکثر ۲۵ میکروگرم در متر مکعب است.

ذرات معلق از مرگبارترین انواع آلودگی هوا به شمار می‌روند و تنفس آنها عوارض مرگباری برای انسان به همراه دارد. ذراتی که کوچکتر از ۲/۵ میکرومتر قطر دارند، قادرند وارد کیسه هوایی (انتهایی‌ترین بخش دستگاه تنفسی) شده و از آنجا به خون راه یابند.

بیماری‌های دستگاه تنفسی، ترومبوز (تشکیل لخته خون در عروق)، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه از جمله عوارض تنفس در هوای آلوده به شمار می‌روند.

آلودگی هوا در دهلی‌نو این شهر را جزو آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داده است. میزان آلودگی در این شهر در بسیاری از روزها حتی از میزان آلودگی هوا در پکن نیز بیشتر است.

  • هواي تهران

هوای تهران در دو هفته گذشته در وضعیت "ناسالم" قرار داشته است. به گفته رئیس بخش ریه اطفال مرکز طبی کودکان تهران، آلودگی هوا مراجعه مردم به اورژانس‌ها را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده است.

  • به صدا درآمدن زنگ خطر در ایتالیا

تنها کلان‌شهرهای آسیا این روزها با معضل مه‌دود دست و پنجه نرم نمی‌کنند. در شهر میلان واقع در ایتالیا نیز وجود مه‌دود موجب شده تا تردد خودروها در هفته آینده، طبق اعلان مسئولان با محدودیت‌هایی مواجه شود.

از روز دوشنبه تا چهارشنبه (۲۸ تا ۳۰ دسامبر) تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶ در سطح شهر ممنوع اعلام شده است. مقامات میلان برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، قیمت بلیت را در روزهای یاد شده تا اندازه قابل توجهی کاهش داده‌اند.

عدم بارش باران موجب شده تا آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایتالیا در روزهای گذشته به طرز شدیدی افزایش یابد. مقامات ناحیه لمباردی که شهر میلان نیز در آن واقع شده، از مردم خواسته‌اند برای جلوگیری از آلوده‌تر شدن هوا، از آتش‌بازی سال نوی میلادی خودداری کنند.

در شهر رم نیز تردد خودروها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده در ساعت ۱۰ تا ۱۶ ممنوع اعلام شده است.

در سارایوو، پایتخت بوسنی هرزگوین نیز مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده‌اند. شماری از داوطلبان در سطح شهر به طور رایگان ماسک‌های تنفسی را در اختیار مردم قرار می‌دهند. مقام‌های سارایوو گفته‌اند که میزان آلودگی هوا در این شهر در چندین دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

واژه "مه‌دود" (Smog) ترکیبی از دو واژه "smoke" (دود) و "fog" (مه) در زبان انگلیسی است.

کد خبر 319233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha