مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

هرسال در آغاز فصل زمستان و شروع خواب زمستانی طبیعت فرصت مناسبی برای کاشت پیاز گل‌هایی فراهم می‌شود که قرار است که با ظهور خود در بهار چهره شهر ما را دگرگون کرده وپیام‌آور آغاز سالی جدید باشند.

narges

به همين‌خاطر است كه در اين فصل نهالستان‌هاي شهرهاي نزديك به تهران آماده انتقال ميليون‌ها نهال براي كاشت در سطح شهر و كمربند سبز اطراف پايتخت مي‌شوند.

براي امسال نيز مديرعامل سازمان پارك‌‌ها و فضاي سبز شهر تهران از آغاز عمليات اجرايي توسعه بيش از هزار هكتار جنگلكاري در دامنه جنوبي البرز و كاشت بالغ بر 2ميليون پياز گل‌لاله و نرگس در پايتخت خبر مي‌دهد بنابراين بايد همچون سال‌هاي گذشته همزمان با روز درختكاري شاهد بهره‌برداري از هزار هكتار جنگلكاري در دامنه جنوبي البرز اطراف تهران در محدوده مناطق يك، 4، 5و 22باشيم تا وسعت جنگلكاري برون شهري تهران در قالب طرح كمربند سبز به بيش از 38هزار هكتار برسد.

مختاري در گفت‌وگو با همشهري درباره گونه‎هاي گياهي كه قرار است در طرح كمربند سبز مورد استفاده قرار گيرند، گفت: اين درختان تماماً از گونه‎هاي مقاوم با حداقل نياز آبي و سازگار با شرايط اقليم شهر تهران انتخاب مي‌شوند؛ ضمن اينكه براي آبياري نهال‎هاي كاشته شده از روش تحت فشار استفاده مي‌شود كه ضمن مصرف بهينه منابع آبي، كاهش هزينه آبياري از طريق حذف تانكر را به‎دنبال دارد. در اين پروژه همچنين كاشت انواع درخت و درختچه ازجمله داغداغان، زالزالك، بنه، بادامك، بلوط، اقاقيا، زبان گنجشك و ارغوان نيز انجام مي‌شود. در واقع اين درخت‌ها از گونه‌هاي بومي يا سازگار با شرايط محيطي و اكولوژيكي مناطقي كه ذكر شد، هستند.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرتهران در مورد كاشت پياز گل‌ نيز گفت: امسال قرار است اين پيازها عمدتا در فضاهاي سبز و بوستان‌هايي نظير بهاران، هرندي (دروازه غار)، خواجوي كرماني و حقاني واقع در محله شهيد هرندي، پارك شهر، محوطه برج ميلاد، بوستان گفتگو، باغ ايراني و بوستان‌هاي نهج‌البلاغه، نيايش، ملت، شريعتي و فدك و همچنين ميدان آزادي و ميدان بسيج كاشته شوند.

مختاري در ادامه گفت‌وگو طرح توسعه كمربند سبز در دامنه جنوبي البرز و پيرامون شهر تهران را راهي براي حفظ توازن طبيعت و محيط‌زيست در گستره شهر دانست و افزود: اين طرح با هدف تعديل اثرات آلودگي هوا و جلوگيري از ساخت ‎وسازهاي غيرمجاز در دامنه جنوبي البرز و پيرامون شهر تهران و همچنين ايجاد فضاي تفرجي براي استفاده شهروندان آغاز شده؛ ضمن اينكه يكي از مهم‎ترين كاركردهايش اين است كه امكان تعارض و دست‎اندازي به اراضي ملي و بالاي خط تراز 1800متر را از سودجويان گرفته است.

هم‌اكنون تهران داراي بيش از 12هزار و 800هكتار فضاي سبز داخل محدوده، شامل بوستان‌هاي درون‌شهري در ابعاد محله‌اي، ناحيه‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، بوستان‌هاي جنگلي داخل محدوده، رفيوژها، ميدان‌ها، لچكي‌ها، حواشي بزرگراه‌ها و درختان معابر است. اگرچه فضاي سبز مي‌تواند تا حدي بر كاهش آلودگي هواي پايتخت تأثير بگذارد اما نكته اينجاست كه نبايد انتظار داشت فضاي سبز به‌تنهايي وظيفه كاهش آلودگي هوا را برعهده بگيرد؛ نكته‌اي كه مختاري نيز آن‌را مورد تأييد قرار داد.

وي در پاسخ به نقش فضاي سبز در روزهايي كه شهر با آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي‌كند گفت: فضاي سبز با جذب عناصر مضر مانند سرب و ذرات معلق موجود در هوا در تعديل آلودگي‌هاي هوا بسيار مؤثر است اما در شرايط وارونگي فصل زمستان، ريزش برگ درختان و حجم زياد آلاينده‌هاي توليدي از منابع گرماساز و اتومبيل‌ها، طبعا اين اثرگذاري كمتر مي‌شود.

کد خبر 319188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha