۱۱۰ باغ خصوصی در شمال تهران در خطر نابودی است. این خبر را دبیر شورایاری منطقه یک در صحن علنی شورای شهر اعلام کرد.

مهدي اعرابي كه طبق روال جلسات شوراي شهر براي ارائه گزارش از فعاليت‌هاي شوراياران منطقه يك در جلسه ديروز حاضر شده بود درعين حال از تلاش شهرداري منطقه براي تملك باغات منطقه خبر داد كه نتيجه آن منجر به تملك 10باغ بزرگ شده است اما بقاي باغات ديگر شميران تحت فشار سودجويان حرفه‌اي درخطر است.

راه‌حل پيشنهاد شده از سوي دبير شوراياري منطقه شميران اين بود كه چون طرح تفصيلي موجود به هيچ عنوان پاسخگوي مشكلات نيست، بنابراين بايد طرح تفصيلي جديدي براي آن تهيه شود زيرا برج‌سازان هيچ‌گاه قانون ۳۰ - ۷۰ را رعايت نمي‌كنند و متأسفانه به‌دليل ساخت و سازهاي بي‌رويه، شميران در حال خفه شدن است.

بنابراين گزارش، يزداني، شهردار منطقه يك نيز در سخناني از اختصاص 500ميليارد تومان براي خريد بخشي از باغات خصوصي منطقه يك سخن گفت و اينكه دراين منطقه 62 بوستان نيز ساخته شده است. به گفته يزداني طي چند روز آينده 45هكتار فضاي سبز در منطقه امامزاده قاسم به بهره‌برداري خواهد رسيد. در پايان اين گزارش‌ها اعضاي شوراي شهر تهران به اظهار نظر پرداختند. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران به ساخت و سازهاي بي‌رويه درمنطقه يك اعتراض كرد و گفت:

از تعداد طبقاتي كه درطرح جامع براي منطقه يك ديده شده حداقل يك طبقه بايد كاسته شود زيرا معابر و خيابان و تاسيسات آن جوابگوي تقاضاهاي به‌وجود آمده نيست. يكي ديگر از انتقادات مهدي چمران، آلودگي هوا بود كه به مرگ تدريجي مردم مي‌انجامد. به‌عنوان مثال تعداد اموات طبق گزارش بهشت‌زهرا از روزي 150به 180نفر رسيده اين درحالي است كه تازه شروع كار است و تلفات ناشي از آلودگي در روزها و ماه‌هاي آينده نيز خود را نشان خواهد داد.به گفته رئيس شوراي شهر تعطيلي يك هفته‌اي معادن شن و ماسه به‌درد نمي‌خورد آن هم درشرايطي كه 15سال از اعتبار پروانه آنها گذشته و بايد تعطيل شوند.

چمران در جلسه ديروز شورا خواستار آن شد تا دراين موضوع استانداري و فرمانده نيروي انتظامي هم به ميدان آيند. وي درباره آينده شوراياري‌ها اظهار نگراني كرد و درباره اصلاح قانون شوراياري‌ها در مجلس گفت: هرگونه تغيير در بند 9ماده 71 وظايف شوراها بخواهيم بدهيم برش مي‌دارند و نمي‌توانيم به اين شكل شوراياري‌ها را تشكيل دهيم درحالي‌كه براي تشكيل شوراياري‌ها ما بعد از تلاش بسيار از هيأت دولت اجازه گرفتيم همه درظاهر موافق شوراياري‌ها هستند اما ازنظر قانوني پاي چوبين لنگان بود و نمي‌توانيم جلو برويم.

مرتضي طلايي و محسن پيرهادي نيز مدل ارتباطي، همكاري‌ها و تعامل شهرداري منطقه يك با شوراياران را بسيار مثبت دانستند و خواستار الگوشدن آن براي ساير شهرداري‌ها شدند. اسماعيل دوستي نيز از برج‌سازي‌ بي‌رويه درمنطقه يك انتقاد كرد كه بايد فكراساسي براي آن شود. نظر محمد حقاني نيز اين بود كه سراي محلات به شوراياري‌ها تحويل داده شود.

عباس جديدي نيز با اشاره به اينكه منطقه يك بيشتري آراي كميسيون ماده 100را به‌خود اختصاص داده است، گفت: اين موضوع بسيار نگران‌كننده است و ما انتظار داريم شوراياران به‌عنوان ديده‌بان‌هاي شهري در اين زمينه گزارش دهند. معصومه آباد هم از بازديد اخير خود از امامزاده قاسم وضعيت نگران‌كننده بافت‌هاي فرسوده آن و ساخت وسازهاي غيرمجاز و غيراستاندارد اين محله ابراز نگراني كرد و از شهرداري منطقه يك خواست با اينگونه اقدامات برخورد كند.

  • تذكرات اعضاء

ديروز 6 نفر از اعضاي شوراي شهر تهران به ارائه تذكرات خود پرداختند.ابتدا رحمت‌الله حافظي با اشاره به افزايش 6درصدي قيمت لبنيات از رئيس‌جمهور خواست حداقل از افزايش قيمت شير، ماست و پنير در فصل سرما جلوگيري كند. وي با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهاني يكي از مهم‌ترين معضلات بهداشتي قاره آسيا را در سال 2050 پوكي استخوان دانست. به گفته حافظي سرانه مصرف شير كه در جهان 250ليتر در سال است در كشور ما تا قبل از اعمال هدفمندي يارانه‌ها 90ليتر بود كه بعد از آن به 60ليتر كاهش يافت و پيش‌بيني مي‌شود با افرايش 6درصدي اخير مجددا مصرف شير كاهش يابد.

مجتبي شاكري هم در تذكر خود از چاپ رمان‌هايي سخن گفت كه به نوعي هويت، اعتقادات و اخلاقيات جامعه را زير سؤال برده است. شاكري بي‌هويتي فرهنگي، فروپاشي اعتقادي و ارزش‌ها را خطرناك‌تر از وارونگي هوا دانست و از آن به‌عنوان وارونگي فرهنگي نام برد كه فروپاشي مكتب امام و اهانت به جايگاه ولايت فقيه را دنبال مي‌كند.

احمد دنيامالي نيز در كنار تأييد انواع بيماري‌هايي كه سلامت مردم را تهديد مي‌كند از افزايش اميد به زندگي سخن گفت كه خود را در قالب افزايش انواع جراحي‌هاي زيبايي نشان مي‌دهد. وي در عين حال از تأثير افزايش قيمت لبنيات در تغذيه رايگان مدارس مناطق محروم ابراز نگراني كرد. وي وضعيت معابر منطقه يك را هم نامناسب دانست.

  • امواج نگراني ندارد

ديروز معصومه آباد به ارائه گزارش بررسي ميزان تشعشع امواج مغناطيس در شهر تهران پرداخت. وي در اين گزارش خطاب به شهروندان تهراني اين پيام را داد كه از نظر ميانگين چگالي، تشعشع امواج تهران در شرايط سالم قرار دارد و جاي نگراني نيست. به گفته آباد براساس تحقيقي كه 4 سال به طول انجاميده دغدغه مردم تهران و نگراني آنها در مورد وضعيت امواج آنتن‌هايي كه در سطح شهر گذاشته شده بي‌مورد است.

  • سرنوشت سرمايه‌هاي شهر

يكي از مهم‌ترين دستورات جلسه ديروز شوراي شهر به گزارش نظارتي 6ماهه امسال پروژه‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي شهرداري اختصاص داشت. دراين گزارش كه ازسوي كميسيون برنامه وبودجه تهيه شده بود سعي شد بدون طرح تخلفات صرفا نمايي كلي از وضعيت پروژه‌هاي مستمر و غيرمستمر شهرداري در مناطق و معاونت‌ها به اعضاي شوراي شهر تهران ارائه شود.

  • نظارت بر نحوه عملكرد پروژه‌ها

پروژه‌هاي مستمر نظير آسفالت، فضاي سبز يا جدول‌سازي‌ است و پروژه‌هاي غيرمستمر نيز مثل ساخت سراي محله و ساخت اتوبان است كه يك‌بار در بودجه آورده شده و به اتمام مي‌رسد. هدف اصلي از تهيه اين گزارش تعيين مشكلات اجرايي از مرحله انتخاب تا پايان اجراي پروژه‌ها و همچنين نظارت بر نحوه عملكرد پروژه‌هاست.

به گفته عليرضا دبير، تعداد كل پروژه‌هاي مستمر و غيرمستمر شهرداري تهران 2هزار و 355مورد است كه از اين ميان 1537مورد مستمر و 818مورد نيز غيرمستمر هستند كه به‌جز 100تا بقيه همه مورد بررسي و بازديد قرار گرفتند.رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر وضعيت پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي شهرداري (مستمر و غيرمستمر) را به‌طور كلي 36درصد اعلام كرد درحالي‌كه پيشرفت مورد انتظار ۵۲ درصد بودكه نشان مي‌دهد بيش از ۱۰ درصد عقب ماندگي در كل پروژه‌هاي شهرداري وجود دارد.

يكي ديگر از بخش‌هاي گزارشي كه از سوي كميسيون برنامه وبودجه تهيه شده بود اختصاص به جدول مقايسه‌اي بين وضعيت اجرايي پروژه‌ها در سال‌هاي ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳ و ۹۴ داشت. براين اساس سال ۹۰ در چنين تاريخي حدود ۵درصد پروژه‌ها فعاليت اجرايي نداشتند. در سال ۹۱ حدود ۱۳درصد، درسال ۹۲ حدود ۱۹ درصد، درسال ۹۳ حدود ۲۸ درصد و امسال حدود ۳۲درصد پروژه‌هاي غيرمستمر شهرداري در مقطع بازديد يا متوقف بودند و يا شروع نشدند.

بنابراين گزارش ۲۱درصد پروژه‌هاي غيرمستمر مناطق شهرداري تهران و ۱۵ درصد پروژه‌هاي مستمر مناطق قراردادهاي غيرمرتبط با موضوع پروژه دارند به اين معني كه بيش از 1600 پروژه در مناطق با قراردادهاي غيرمرتبط با موضوع پروژه واگذار شده‌اند اين درحالي است كه تعداد قراردادهاي غيرمرتبط با موضوع پروژه‌ها در معاونت‌ها كمتر است.

دبير در گزارش خود از شهرداري تهران خواست تا درنحوه واگذاري پروژه‌هاي شهرداري مناقصه برگزاركنند تا شركت‌هاي بخش خصوصي هم بتوانند فعال شوند. وي دراين باره نيز به ارائه آمار پرداخت و گفت:‌ ميزان واگذاري پروژه‌ها در قالب استعلامي 9درصد، ترك تشريفات16.6درصد واگذاري به مؤسسات وابسته 3.5 درصد و مناقصه عمومي 65درصد است كه ازنظر دبير بايد اين رقم درمناقصات عمومي به‌دليل حمايت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي بالاتر رود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر درباره وضعيت وصول منابع و درآمدها به تفكيك نقدي و غيرنقدي در6ماهه اول امسال گفت: دربخش نقدي 80درصد درمناطق محقق شده و غيرنقدي 111درصد درحالي‌كه بايد تلاش كنيم و نگذاريم اين بخش غيرنقدي افزايش پيدا كند.

بخشي از اين گزارش اختصاص به رتبه بندي مناطق 22گانه براساس يكسري شاخص‌ها ازجمله پيشرفت فيزيكي، پيشرفت فيزيكي ريالي قطعي و پيشرفت ريالي صورت وضعيت بود براين اساس مناطق 3، 10، 18، 1و 14در بالاترين رتبه و مناطق 13، 12و 14در شرايط خوبي قرار نداشتند. اظهارنظر اعضا درباره اين گزارش را در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

کد خبر 319076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha