مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: تا پایان آبان‌ماه ۹ هزارو ۶۲۰ نمای ساختمان در کمیته‌های نمای مناطق تهران بررسی شده است. این کمیته فعالیت خود را از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز کرده و نمای طراحی شده ساختمان‌ها را بررسی کرده و درصورت تصویب، اجازه اجرا به سازنده می‌دهد.

ساختمان

8 هزارو408 نما نيز تا پايان تابستان مورد بررسي قرار گرفته بود كه تا آن زمان به حدود نيمي از سازندگان اجازه داده شد آن را اجرا كنند و بقيه مي‌بايست ايرادات عنوان شده از سوي كارشناسان را رفع كنند تا مجوز اجرا نيز به آنها داده شود.

آمار بالاي ساخت‌وساز و نماهايي كه به‌دليل اشكالات متعدد چندين مرتبه مورد بررسي قرار مي‌گيرند از عوامل تأثيرگذار در افزايش تعداد نماهاي بررسي شده در مناطق هستند. منطقه14 كه در جايگاه پنجم بيشترين نماهاي بررسي شده و همچنين بيشترين نماهاي تأييد شده قرار دارد در زمره مناطق فرسوده است. كميته نما در مناطق فرسوده از همان ابتدا با استقبال سازندگان بنا مواجه شد تا خيالشان بابت نمايي كه به‌صورت رايگان و به‌عنوان تسهيلات نوسازي برايشان طراحي شده بود راحت شود.

از طرفي ديگر پايين بودن تعداد نماهاي بررسي شده هم به ميزان ساخت‌وساز درمنطقه ارتباط دارد. مناطقي كه داراي كمترين نماهاي تأييد شده هستند به گفته برخي ناظران شوراي شهر در كميته نما، سازندگان بناهايش يا از دانش‌آموختگان معماري استفاده نمي‌كنند يا بايد ضوابط خاصي را در منطقه مورد نظر رعايت كنند كه نكرده‌اند. به‌عنوان مثال منطقه 12ملزم به رعايت همجواري با بافت‌هاي تاريخي است كه خوشبختانه به تازگي رغبت سازندگان براي بهره‌‌مندي از نشانه‌هاي معماري ايراني اسلامي افزايش يافته است.

مائده پورفتح‌الله، رئيس كارشناسان كميته معماري شوراي شهر كه نماينده شورا در كميته نماي منطقه16 نيز هست به همشهري مي‌گويد: «مناطق شمالي به‌دليل بهره‌مندي از متخصصان معماري، نماي بهتري دارند و سريع‌تر اجازه ساخت دريافت مي‌كنند اما در مناطق جنوبي اينگونه نبود كه خوشبختانه درچند‌ماه اخير سازندگان دراين مناطق نيز به‌دنبال طراحان خوب هستند. نمونه‌هاي تأييد شده به آنها معرفي مي‌شود و توجه به جزئياتي از نماي ساختمان مانند پنجره كه معمولا مغفول مي‌ماند به آنها تذكر داده مي‌شود. طراحان نيز با دستورالعمل‌هاي نما بيشتر آشنا شده‌اند.»

جدول

کد خبر 320809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha