امسال پاییز خوش‌بختانه بارندگی‌های پراکنده‌ای داشتیم. بعد از هر باران خوشحال شدیم که هوای تهران و شهرهای بزرگ که درگیر آلودگی هوا هستند، خوب است و شهر می‌تواند نفس بکشد. اما خبرها چیز دیگری می‌گویند.

دوچرخه شماره ۸۱۵

اين خبرها مي‌گويند كه بعد از باران، هنوز تهران نفس نمي‌كشد و هوا  آن‌قدر آلوده است كه مدرسه‌ها در تهران و چند شهر ديگر  تعطيل شدند.

 محسن روشن، كارشناس كنترل كيفيت هوا به خبرنگار دوچرخه مي‌گويد:«باران كه مي‌بارد هوا بهتر مي‌شود. ذرات هوا جابه جا مي‌شود. اما بعد از بارش برف و باران، هوا ساكن مي‌شود.

با سرد‌شدن هوا چگالي هوا بيش‌تر مي‌شود و اگر تغييرات جوي نداشته باشيم، هوا  سنگين مي‌شود و نزديك زمين مي‌ايستد و همين سكون، هوا را آلوده مي‌كند.»

او درباره‌ي چگونگي توليد ذرات 2/5ميكروني مي‌گويد: «اين ذرات بسيار خطرناك‌اند؛ ذراتي كه در تهران و شهرهاي بزرگ در اثر احتراق سوخت،  مخصوصاً  در خودروهاي ديزلي ايجاد مي‌شوند.»

محافظان بدن در برابر آلودگي هوا

كودكان و نوجوانان از افراد آسيب‌پذير در هواي آلوده هستند و بيش‌ترين صدمه را در اين هوا مي‌بينند.

 مريم مراداُف، كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزش و كارشناس تغذيه نيز در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «با نوشيدن آب و مايعات و نوع  تغذيه مي‌شود مقاومت بدن را، در برابر آلودگي هوا بالا برد.

در هواي آلوده در شهرهاي بزرگ، يك سري آلاينده‌ها و اكسيدان‌ها وارد بدن ما مي‌شوند و ما ناچاريم سرباز‌هاي محافظي وارد بدن كنيم، محافظ‌هايي مثل آنتي‌اكسيدان‌ها. آنتي‌اكسيدان‌ها با اكسيدان‌ها تركيب مي‌شوند و طوري اكسيدان‌ها را بي‌اثر مي‌كنند كه از بروز برخي بيماري‌ها مانند سرطان جلوگيري مي‌كنند.

ميوه‌ها و سبزي‌ها داراي مقادير زيادي آنتي‌اكسيدان هستند. در ضمن مي‌توانيم آب زياد و مايعات فراوان بنوشيم تا بدن‌ما سم‌زدايي شود.»

او با تأكيد بر اين‌كه بايد در هواي آلوده، خوردن ليموترش را فراموش نكنيم، مي‌گويد: «ليموترش ماده‌ي خيلي مفيدي است و اگر آب ليموترش تازه را در آب بچكانيم و بنوشيم، در هواي آلوده به حفظ سلامتي بدن‌ بسيار كمك مي‌كند.

بعضي از دم‌نوش‌ها هم به بدن كمك مي‌كنند و بدن را ضدعفوني مي‌كنند.مثلاً دم‌نوش پونه و نعنا يا چاي سبز در چنين وضعيتي براي بدن عالي است. چون چاي سبز هم آنتي‌اكسيدان دارد.»

مراداف در همين زمينه اضافه مي‌كند: «اسيد‌هاي چرب، امگا3 و6 و هم‌چنين روي، آهن، ويتامين ب‌6 خيلي مهم‌اند و برخورداري بدن از آن‌ها به اندازه‌ي كافي، ايمني بدن را بالا مي‌برد.»

اين كارشناس ارشد ورزش، در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه تأكيد مي‌كند: «ورزش‌كردن در هواي آلوده بسيار خطرناك است و بايد مراقب باشيم كه اين‌روزها به‌هيچ‌عنوان، در هواي آزاد ورزش نكنيم.

موقع ورزش در چنين هوايي به‌علت افزايش تنفس سم بيش‌تري وارد بدن مي‌شود. هنگام افزايش آلودگي هوا بهتر است در خانه بمانيم و در هواي آزاد زياد فعاليت بدني انجام ندهيم.»

اين كارشناس مي‌گويد: «سيستم‌هاي تهويه‌ي هوا هم خيلي مهم‌اند و مي‌شود در خانه از سيستم‌هاي تهويه‌ي هوا استفاده كرد. ماسك‌هاي فيلتردار هم در چنين هوايي مي‌توانند به ما كمك كنند.»

دوچرخه شماره ۸۱۵

تصويرگري: محمد كارگر/ خبرگزاري نسيم

کد خبر 319038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha