سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

اصغر بادپر: گفتند بعد از خوردن غذای نذری، زباله‌ها را در خیابان نریزید. ما هم نریختیم؛ اما ما تنها ساکنان این شهر نبودیم، برای همین خیلی وقت‌ها خیابان‌ها آن‌طور که باید، تمیز و بی‌زباله نماند!

دوچرخه شماره ۸۱۰

 

دوچرخه شماره ۸۱۰

عكس: مهبد فروزان

به گزارش روابط‌عمومي سازمان مديريت پسماند تهران، باز هم در دهه‌ي ابتدايي ماه محرم، میزان مصرف و به دنبال آن پسماند تولیدی ظروف یک‌بارمصرف پلیمری، تا چندین برابر افزایش پيدا كرد.

از سوي ديگر به‌دلیل اين‌كه بسياري از افراد، ظروف یک‌بار‌مصرف پلیمری مصرف‌شده‌ي خود را به داخل مخازن مستقر در سطح شهر نمي‌انداختند، جريان باد و جريان آب، این پسماندها را در حوزه‌های گسترده‌ای در سطح شهر و یا محیط‌زیست اطراف شهر پراکنده می‌كرد.

معمولاً این ظروف پلیمری مي‌روند و در لايه‌هاي محيط‌زيست پنهان مي‌مانند و تا سال‌ها در طبیعت تجزیه نمي‌شوند و علاوه بر تغییر چهره‌ي محیط‌زیست و چشم‌اندازهای طبیعي، مشکلات مختلفی برای عناصر اکولوژیک مانند جانوران وگیاهان ايجاد مي‌كنند.

در بسیاری از موارد تکه‌های خرد‌شده‌ي این ظروف پلیمری، توسط جانوران مختلف و حتی دام‌های موجود خورده  مي‌شود که این امر علاوه بر آزادسازی مواد خطرناکی در بدن این حیوانات با پدیده‌ي سیری کاذب (به‌دلیل عدم تجزیه پلیمر در سیستم گوارش) و مرگ تدریجی حیوان در طول زمان همراه خواهد بود.

رهاسازي اين ظروف پليمري در جوي‌هاي آب هم مشكلات ديگري براي شهر به همراه دارد و ده‌ها مشكل كوچك و بزرگ ديگر ارمغان رهاسازي اين زباله‌ها خواهد بود.

با اين‌كه دهه‌ي اول ماه محرم گذشته، اما هنوز هيئت‌ها و ايستگاه‌هاي توزيع نذري و چاي صلواتي در شهر فعالند و هنوز نذري‌ها در اين ظروف عرضه شده و هنوز امكان رهاسازي آن‌ها در خيابان‌ها وجود دارد. خواستيم يادآوري كنيم كه اگر تا امروز نتوانستيم كاري بكنيم هنوز فرصت داريم؛ براي توليد زباله‌ي كم‌تر و يا دفع درست آن.

دوچرخه شماره ۸۱۰

عكس: خبرگزاري مهر

از كجا آمد؟

ظروف يك‌بار‌مصرف كاغذي را اولین‌بار در سال 1867 یک آلمانی ابداع كرد. با گذشت زمان و آغاز جنگ‌جهانی اول و سپس جنگ‌جهاني دوم، استفاده از ظروف یک‌بار‌مصرف برای تغذیه‌ي کارگران شاغل در کارخانه‌هاي مهمات‌سازی و... رایج شد.

پس از پایان جنگ‌جهانی دوم و با ورود پلمیرهای پلی‌استایرن و پلی‌پروپیلن (‌ظروف يك‌بارمصرف پلاستيكي) به بازار، اين صنعت وارد مرحله‌ي جدیدی از تاریخچه‌ي خود شد.

در دهه‌ي 1980 پلاستيك‌هاي تجزيه‌پذير به دنيا معرفي شدند و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در حال حاضر تنها در حدود يك تا دو دهم درصد از کل پلاستیک تولیدي جهان را بیوپلاستیک ها به خود اختصاص داده‌اند. اين پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر،  از  بخش قابل ملاحظه‌ای نشاسته‌ي ذرت تشکیل شده و در صورت دفع پس از گذشت حدود شش تا 9 ماه بخش قابل توجهی از آن تجزیه مي‌شود و به طبیعت باز می‌گردد.

دوچرخه شماره ۸۱۰

عكس: خبرگزاري مهر

كمپين خود خودمان

از يك كمپين در شبكه‌هاي اجتماعي آغاز شد و در روزهاي اوج مصرف، زباله‌ي كم‌تري نسبت به سال‌هاي گذشته در خيابان‌ها ديديم، به همين سادگي!

اين كمپين در روزهاي ابتدايي ماه محرم با هدف بالا‌رفتن فرهنگ جامعه در رابطه با رهاسازي زباله و بخصوص زباله‌هاي خشك در سطح شهر و البته با هدف جلوگيري از آسيب‌هاي زيست‌محيطي در فضاي مجازي كليد خورد.

شايد شما هم متن‌هايي دريافت كرده‌ايد و يا خواند‌ه‌ايد كه در سطح شهر، به‌ويژه در ماه محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا زباله و ظرف‌هاي يك‌بارمصرف نريزيم. همين متن‌هاي ساده كه با انتشار در فضاي مجازي دست به دست چرخيدند، نتيجه‌ي قابل توجهي داشتند.

نه اين‌كه ديگر در خيابان‌ها زباله نبود و نه اين‌كه يك‌بارمصرف‌ها كم‌تر شدند و يا همه‌ي آن‌ها جداي از زباله‌هاي تر جمع‌آوري شدند. اما آن‌چه به‌صورت كلي مشاهده مي‌شد اين بود كه پسماندهاي يك‌بار‌مصرف كم‌تري، به نسبت سال‌هاي گذشته در اطراف مراكز توزيع نذري ديده مي‌شد و اين هم خودش نتيجه‌ي خوب يك كمپين مردمي بود.

 بسياري از ايستگاه‌هاي صلواتي سطل‌هاي مخصوص تعبيه كرده بودند و در اطلاعيه‌هايي كه بر پارچه‌هاي سياه عزاداري نصب شده بود از هموطنان درخواست مي‌كردند تا پس از مصرف، زباله‌ها را در سطل بيندازند.

سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران هم  در اين ايام، بارها از شهروندان خواست اين پسماندها را در مخازن مخصوص سطح شهر بيندازند و  قبل از دفع پسماندهای ظروف یک‌بار‌مصرف پلیمری خود،  اول داخل ظرف را كاملاً تخلیه كنند، چون رهاسازی مواد غذایی موجود در معابر و مسیل‌ها علاوه بر مشکلات بهداشتی، به افزایش تعداد جانوران موذی و از جمله موش‌ها منجر مي‌شود.

از سوي ديگر يادآوري شد در زمان دفع اين ظروف بهتر است تا حد امکان چندین پسماند ظروف یک‌بار‌مصرف پلیمری را در هم فرو کنند. این كار علاوه بر کاهش حجم این نوع پسماندها و کاهش فضای اشغالی از احتمال حرکت و پراکندگی این نوع پسماندها بر اثر جریان باد می‌کاهد.

حالا ديگر مي‌توانيم به بالا‌رفتن اين فرهنگ، اميدوار باشيم زباله‌ي كم‌تري توليد كنيم و زباله‌هاي توليدي را تفكيك كنيم.

دوچرخه شماره ۸۱۰

عكس: مهبد فروزان

کد خبر 314829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha