شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

علی مولوی: «چارلز مونرو شولتز» در بیست و ششم نوامبر سال ۱۹۲۲ میلادی در شهر مینیاپولیس آمریکا در خانواده‌ای آلمانی به‌دنیا آمد. از نوجوانی به طراحی و تصویرگری علاقه داشت و خیلی وقت‌ها از سگش «اسپایک» نقاشی می‌کشید.

دوچرخه شماره ۸۱۴

دوچرخه شماره ۸۱۴

شولتز در حال تصويرگري شخصيت چارلي براون در سال 1956 ميلادي

 

سال 1937 تصويري از اسپايك را براي يك مؤسسه‌ي فرهنگي‌هنري فرستاد كه مورد توجه «رابرت ريپلي»، تصويرگر و كاريكاتوريست معروف آمريكايي قرار گرفت. آن نقاشي كار خودش را كرد و چارلز را در مسيري قرار داد كه هميشه آرزويش را داشت.

شولتز در 24سالگي، در يكي از اتاق‌هاي خانه‌ي پدرش در بالاي آرايشگاهشان زندگي مي‌كرد، همان وقت اولين مجموعه‌ي كميك‌استريپش را شروع كرد.

اين مجموعه كه «ليل فولكس» نام داشت از چهار فريم يا تصويرگري تشكيل شده بود و همان‌جا بود كه براي اولين‌بار شخصيت «چارلي براون» و كمي بعدتر شخصيت «اسنوپي» خلق شد. اين مجموعه در بين سال‌هاي 1947 تا 1950 ميلادي در روزنامه‌ي «سنت‌پاول پايونير پرس» منتشر مي‌شد و او براي هر كميكي كه از او تأييد و چاپ مي‌شد، 10 دلار دريافت مي‌كرد.

دوچرخه شماره ۸۱۴

«جين سرنان»، فضانورد سفينه‌ي «آپولو10» همراه با عروسك اسنوپي در كنفراس خبري آپولو10 در سال 1969 ميلادي

 

در دوم اكتبر سال 1950، شولتز انتشار مجموعه‌ي «پيناتز» (Peanuts) يا «بادام‌زميني‌ها» را شروع كرد. اين مجموعه كه در هفت روزنامه منتشر مي‌شد و نام آن برگرفته از نام يك نمايش موزيكال بود در گونه‌ي «وود ويل» كه در اوايل قرن بيستم در آمريكا و كانادا مرسوم بود. البته در اين‌جا كلمه‌ي پيناتز، جدا از معني بادام‌زميني مي‌تواند به «خنگ‌ها» يا مثلاً «نخودمغزها» هم اشاره كند.

از آن‌زمان تا سيزدهم فوريه‌‌ي سال 2000 ميلادي، يعني فرداي درگذشت چارلز شولتز در 77سالگي، درمجموع 17هزار و 897 كميك‌استريپ از اين مجموعه به صورت روزانه و هفتگي در 2600 روزنامه با ميانگين 355 ميليون خواننده در 75 كشور و به 21زبان منتشر شد.

به‌همين دليل مجموعه‌ي بادام‌زميني‌ها به محبوب‌ترين و پرتيراژترين مجموعه‌ي كميك‌استريپ مطبوعاتي در تاريخ مطبوعات تبديل شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

در كريسمس سال 1965 ميلادي، چارلي براون براي اولين‌بار به تلويزيون پاگذاشت و اولين انيميشن تلويزيوني از اين مجموعه به كارگرداني «بيل ملندز» با داستان چارلز شولتز ساخته شد.

از آن‌زمان به بعد انيميشن‌هاي كوتاه و مجموعه‌هاي انيميشن اسنوپي و چارلي براون، يكي پس از ديگري ساخته شدند و اين مجموعه با سرعت بيش‌تري نسبت به مطبوعات،  هوادارهاي كودك، نوجوان و حتي بزرگ‌سال خود را در تمام دنيا پيدا كرد.

اين مجموعه‌هاي انيميشن حتي پس از مرگ چارلز شولتز هم به حيات خود ادامه داده‌اند تا آن‌جا كه در آخرين اثر اقتباسي از اين مجموعه، يعني انيميشن بلند «بادام‌زميني‌ها»، اين‌روزها روي پرده‌ي سينماهاي جهان است و براي نسل‌هايي كه از روزهاي اوج اين مجموعه خاطره‌اي ندارد، دنياي ‌او را به تصوير كشيده است.

گفتني است سال 2002 ميلادي و دو سال پس از مرگ چارلز شولتز، موزه‌اي به‌نام او در شهر «سانتا روزا»ي آمريكا افتتاح شد كه مجموعه‌هاي بي‌نظيري از چارلز شولتز و دوستان ابدي‌اش را در خود جاي داده است.

دوچرخه شماره ۸۱۴

صحنه‌اي از انيميشن «كريسمس چارلي براون»، اولين انيميشن بادام‌زميني‌ها

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

تصوير اسنوپي روي بدنه‌ي هواپيماي كوندور بي767

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

دوچرخه شماره ۸۱۴

اولين و آخرين كميك‌استريپ بادام‌زميني‌ها

کد خبر 318878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha