چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

دیوارهای خاکستری، دیوارهای سفید؛ این‌روزها موزه‌ی هنرهای معاصر دو رنگ دیوار دارد.

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر آلبرتو جاكومتي

ديوارهاي سفيد موزه با آثار «فريده لاشايي»، هنرمند و مترجم پوشيده شده و ديوارهاي خاكستري به نقاشي‌هاي گنجينه، كارهاي بزرگي از «پيسارو»، «جكسون پالاك»،  «هانري ون دِ وِلده» و... اختصاص يافته است. بنابراين ديدن نمايشگاه در جست‌وجوي گمشده يك تير و دو نشان است.

در اين نمايشگاه هم مي‌تواني آثار شيشه و حجم‌ ويديو‌آرت و نقاشي‌هاي فريده لاشايي را ببيني، هم با بخشي از آثار گنجينه‌‌ي موزه‌ي هنرهاي معاصر آشنا بشوي و به تماشاي آثار هنري تعدادي از هنرمندان بزرگ بايستي، مثلاً مجسمه‌اي از «آلبرتو جاكومتي»، آثاري از «بهمن محصص» و...

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر ليختنشتاين

  • فريده لاشايي كيست؟

فريده لاشايي در سال ۱۳۲۳ در شهر رشت متولد شده‌است. پس از تحصیلات دوره‌ي دبیرستان به آلمان سفر کرد و در مدرسه‌ي مترجمی در مونیخ، و بعد از آن در رشته‌ي هنرهای تزیینی در وین به تحصيل ادامه داد.

پس از اتمام این دوره مدت دو سال در کارخانه‌ي «ريدل» (Reidel) در جنوب اتریش به طراحی کریستال پرداخت و برخی از طرح‌هایش در «استودیو روزنتال» روی گلدان‌های چینی پیاده شده ‌است. او يك نقاش معاصر پيشرو بود كه متأسفانه در سال 1391 درگذشت.

نگاه او به طبيعت هم نگاه خاصي است. او با طبيعت شبيه يك جسم بي‌جان برخورد مي‌كند. نقاشي‌ لاشايي گاهي مبهم، اما پر از حس‌هاي دروني است. لاشايي كتاب‌هاي بسيار مهمي را هم ترجمه كرده و از اين نظر هم كارهاي مهمي انجام داده است.

مجید ملانوروزی، سرپرست موزه‌ي هنرهای معاصر مي‌گويد: «آثار لاشایی از تابلوها گرفته تا ترجمه‌ها و نمایش‌نامه‌ها نشان می‌دهند که او چه‌قدر از تحولات و رخدادهاي جهان و ايران و جنگ‌های دوران زندگی‌اش تأثیر گرفته است.»

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر فريده لاشايي

 چيدمان نمايشگاه

چيدن آثار هنري يك فن است. در اين نمايشگاه چيدمان آثار خيلي زيبا است. بخشی از «کیوریتور»ی (نمايشگاه‌گرداني) این نمایشگاه بر عهده‌ي «فریار جواهریان» بوده که پیش از این نمایشگاه «باغ ایرانی» را در همين موزه برگزار کرده بود.

در نیمه‌ي راه، «جرمانو چلانت»، مدير «بنياد پرادا» و کیوریتور ایتالیایی نیز پذیرفت که ادامه‌ي چیدمان و انتخاب آثار را بر عهده بگیرد. برای بازدید ازاین نمایشگاه می‌تواني تا هفتم اسفند، روزهای یک‌شنبه تا پنج‌شنبه‌ي هر هفته، از ساعت 10 تا 19و جمعه‌ها از ساعت 15تا 19 عصر به‌جز تعطیلات رسمی به موزه‌ي هنرهای معاصر تهران مراجعه کني.

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر آلبرتو جاكومتي

دوچرخه شماره ۸۱۴

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر فريده لاشايي

دوچرخه شماره ۸۱۴

اثر بهمن محصص

 

دوچرخه شماره ۸۱۴

عكس‌‌ها: محمود اعتمادي

کد خبر 318868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha