دکتر علی مرسلی: این ستون به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکتر جون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این ستون برعهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست!

دوچرخه شماره ۸۱۴

سؤال: سلام دکترجون. من آقای رستم دستان از شهر زابل، از قرون قديمي هستم. چندی است که به‌دلیل بالای سر بردن دیوهای سپید و سیاه سنگین، دیکس کمر گرفته‌ام و دیگر نمی‌توانم سوار رخش بشوم. لطفاً مرا راهنمايی کنید.

جواب: سلام آقای دستان عزیز. امیدوارم در زابلستان اوضاع روبه‌راه باشد. اولاً این‌که درستش «دیسک کمر» است و از پهلوان فرهیخته‌ای مانند شما که توسط استاد بزرگی مثل فردوسی از زابلستان آورده شده، رعایت‌نكردن این‌دست نکات املایی عجيب است!

در دانش پزشکی برخلاف حوزه‌ي پهلوانی و قهرماني که بیش‌تر مشکلات در آن به زور بازو و فنون رزم حل می‌شود، مسايل با رفع علتشان حل می‌شوند. مشکل شما در بلندکردن اشیای سنگین مانند دیو سپید، بسیار حاد است و باید از بیش‌تر شدنش جلوگيري کنید.

فعلاً تا اطلاع ثانوی هر نوع شرکت در میدان نبرد، بلندکردن اشیای سنگین مانند دیو سپید، درآوردن بیژن از چاه و حتی کشتی گرفتن با سهراب (چه شوخی و چه جدی) اکیداً ممنوع است. از سوارشدن به رخش هم به‌جز مواقع اورژانسی خودداری کنید و سعی کنید به‌جای رخش از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مسافرت‌های شهری داخل زابل و بین‌شهری استفاده كنيد.

از ورزش‌های پهلوانی نيز خودداری کنید. فعلاً تنها ورزش قهرمانی که به شما توصیه می‌شود، بازی «کِلَش آو کِلَنز» و «شطرنج» است. البته با توجه به این‌که جابه‌جا کردن مهره‌های شطرنج ممکن است برای کمرتان مضر باشد، کلش بیش‌تر توصیه می‌شود!

امیدوارم با رعایت این موارد خبرهای خوبی از پیشرفت سلامتي‌تان بشنوم، چون‌که ما پزشکان از بیماری همه‌ي بیماران از جمله پهلوانان اساطیری غصه‌دار می‌شویم:

«تن رستم شیردل خسته شد

از آن خستگی، جان من بسته شد».

کد خبر 318853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha