شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ظاهرا سال‌ها جنگ و تروریسم برای مردم سوریه به اندازه کافی ترسناک و آزاردهنده نبوده‌است که شهروندان زجرکشیده این کشور اکنون باید با شیوع نوعی بیماری وحشتناک نیز دست و پنجه نرم کنند.

انگل

براساس گزارش كانورسيشن، شيوع اين بيماري كه به بيماري گوشت‌خوار يا ليشمانياز شهرت دارد در طول سال گذشته در سوريه آغاز شده‌است. به تازگي يكي از مقامات هلال‌احمر گزارش كرده‌است كه رها شدن اجساد توسط نيروهاي داعش در خيابان‌ها و پوسيدن اجساد در فضاي عمومي باعث تشديد شيوع اين بيماري شده‌است. 

  • ليشمانياز چيست؟

اين بيماري در اصل براي قرن‌ها در سوريه شيوع داشته‌است و زماني با نام شيطان حلب شناخته مي‌شد. اين بيماري كه پوست بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد،‌درحقيقت گوشت بدن را نمي‌خورد،‌اگرچه نمونه‌هايي از اين بيماري در آمريكاي جنوبي و برزيل وجود دارند كه دقيقا گوشت بدن را نابود مي‌كنند. اين بيماري توسط انگل ليشمانيا ايجاد مي‌شود كه ناقل آن نوعي پشه خاكي است. اگر اين پشه بدن را بگزد،‌انگل را وارد خون كرده و به سلول‌هاي ماكروفاژ سيستم ايمني بدن كه در شرايط عادي انگل‌ها را نابود مي‌كنند، حمله مي‌كند و زخم‌هاي وحشتناك و سر‌باز را در حوالي محل گزيدگي به وجود مي‌آورد.

در ديگر مناطق جهان، به ويژه در هندوستان، شكلي متفاوت از اين انگل وجود دارد كه كبد و طحال را هدف گرفته با متلاشي كردن اين اندام‌هاي حياتي منجر به مرگ مي‌شوند. اين انگل در شكل برزيلي‌اش سلول‌هاي ماكروفاژ را به سوي مخاط دهان و بيني حركت مي‌دهد و در اين مناطق سيستم ايمني به انگل حمله كرده و به نسوج اطراف اين منطقه آسيب جدي وارد مي‌كند و از‌شكل‌‌افتادگي‌هاي شديدي در صورت افراد ايجاد مي‌كند.

از آنجايي كه پشه‌هاي خاك از بدن اجساد تغذيه نمي‌كنند،‌ بلكه از خون افراد زنده تغذيه مي‌كنند، اين تصور كه داعش باعث شيوع بيماري شده نمي‌تواند درست باشد. با اين‌همه رويداد‌هاي سياسي در سوريه،‌ به ويژه حضور داعش در اين كشور باعث فروپاشي سيستم بهداشتي كشور در كنار ديگر ساخنارهاي اجتماعي آن شده‌است،‌از اين رو بيماري به شكلي گسترده و اجتناب‌ناپذير شيوع يافته‌است. 

  • امكان درمان وجود دارد؟

امروزه،‌ درحدود 1.3 ميليون انسان در سال در مناطق گرمسيري و نيمه‌گرمسيري به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. بيشتر مبتلايان به نمونه جلدي اين بيماري مبتلا مي‌شوند،‌مشابه آنچه در سوريه شايع شده‌است، اما نمونه احشايي اين بيماري مي‌تواند مرگبار باشد. از آنجايي كه اين بيماري معمولا در ميان فقيرترين افراد در جهان شيوع پيدا مي‌كند، توجه چنداني در زمينه ساخت دارو و واكسن به آن نشده و اين بيماري به يك بيماري فراموش‌شده مناطق گرمسيري تبديل شده‌است.

با اين‌همه درمان اين بيماري وجود دارد و در يك سيستم بهداشتي عملياتي و كاربردي مي‌توان از آن براي درمان بيماري استفاده كرد. دانشمندان هنوز برسر انتخاب بهترين درمان براي نمونه جلدي ليشمانياز درحال مذاكره‌اند، اما درحال حاضر چهار نوع درمان براي اين بيماري وجود دارد. بهترين درمان براي نمونه احشايي اين بيماري آمفوتريسين B نام دارد كه پس از تزريق تاثير قابل توجهي در درمان عوارض بيماري از خود نشان مي‌دهد. تنها با چند تزريق مي‌توان بيماري را به طور كامل درمان كرد،‌اما عوارض جانبي مانند تب، سردرد و تهوع در انتظار بيمار است. داروهاي قديمي‌تر از تاثيرگذاري كمتري برخوردارند از اين رو روند درمان كند‌تر صورت مي‌گيرد.

  • شيوع گسترده‌تر امكان‌پذير است؟
گروه‌هاي مخالف پذيرش پناهجو از سوريه وجود اين بيماري را در ميان پناهجويان سوري بهانه مي‌كنند و مي‌گويند ممكن است از طريق اين افراد بيماري در اروپا نيز شيوع پيدا كند. اما حقيقت اين است كه جايي براي نگراني وجود ندارد. زيرا اين بيماري توسط پشه‌هاي خاكي منتقل مي‌شود نه انسان،‌و اين حشرات نيز تنها در مناطق گرمسيري توان زندگي دارد و هواي سرد آنها را از بين مي‌برد. در عين حال نمونه احشايي اين بيماري درحال حاضر در كشورهاي جنوبي اروپا از قبيل اسپانيا، ايتاليا و فرانسه شيوع دارد اما تنها افرادي به آن مبتلا مي‌شوند كه از سيستم ايمني ضعيفي برخوردارند،‌ براي مثال افراد آلوده به HIV بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند. به بياني ديگر،‌افرادي كه در مناطق سالم و امن زندگي مي‌كنند در معرض كمترين حد از خطر ابتلا به ليشمانياز قرار دارند.

از سويي ديگر انواع مختلفي از پشه‌هاي خاكي انواع متفاوتي از انگل ليشمانيا را منتقل مي‌كنند. پشه‌هايي كه ناقل بيماري شايع شده در سوريه هستند،‌ در اروپا به ندرت ديده مي‌شوند و همين عامل احتمال شيوع بيماري در اروپا را كاهش مي‌دهد.

کد خبر 318556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha