شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنچه در فیلم اسپیس‌بالز به عنوان یک شوخی مطرح شد،‌ به صورت کاملا ناگهانی در چین به تجارتی پایدار تبدیل شده‌است، شرکت تازه‌کار کانادایی برای کپسول‌های هوایی که از هوای تازه کوهستان پر شده‌اند،‌ بازاری پرفروش یافته‌است.

کپسول هوا

براساس گزارش تلگراف، شدت محبوبيت اين محصول جديد در چين به اندازه‌اي است كه ذخيره كپسول‌هاي شركت كانادايي در عرض چهار روز به پايان رسيد.

ايده هواي حيات‌بخش در سال 2013 براي اولين بار در وب‌سايت فروش آنلاين eBay مطرح شد.  در آن سال تعدادي كانادايي يك كيسه هوا را با قيمت پايه كمتر از 99 سنت در eBay به حراج گذاشتند. كيسه دوم به قيمت 160 دلار به فروش رسيد. موسز لام يكي از بنيانگذاران شركت نوپاي كانادايي مي‌"ويد با ديدن چنين استقبالي از يك كيسه هوا،‌ايده آغاز چنين تجارتي به ذهنمان آمد.

افزايش نگراني‌ها درباره شدت آلودگي هوا در چين و پكن به شديد‌ترين درجه خود رسيده‌است،‌ باعث شده تا چنين تجارتي با استقبالي بي‌نظير مواجه شود. شركت كانادايي Vitality Air قيمت كپسول10 ليتري 97 درصد اكسيژن خالص كه از گنجايش 200 بار استنشاق برخوردار است 22.95 دلار و قيمت كپسول 7.7 ليتري هواي درياچه لوئيس با گنجايش 150 بار تنفس را نيز 22.95 دلار اعلام كرده‌است.

مشتريان اين شركت دو گزينه دارند: استفاده از كپسول 97 اكسيژن خالص كه مقادير كوچكي از ديگر گازها نيز در آن وجود دارد، يا استفاده از كپسول هواي پاك كه حاوي 78 درصد نيتروژن،‌21 درصد اكسيژن و مقادير ديگري از گازهاي متنوع است. مشتريان همچنين مي‌توانند نوع هوايي كه درون كپسول‌ها پر مي‌شوند را نيز انتخاب كنند: هواي پاك پارك ملي Banff در آلبرتا يا هواي پاك پارك ملي درياچه لوئيس در ازاي مبلغي بيشتر.

شركت Vitality Air ادعا مي‌كند اين كپسول‌ها علاوه براينكه راه‌حلي براي مقابله با آلودگي هوا هستند،‌مي‌توانند در رفت خستگي و بيخوابي نيز موثر باشند. اين شركت كه فعاليت خود را سال گذشته آغاز كرده‌است، محصولاتش را در آمريكاي شمالي، هندوستان و خاورميانه عرضه مي‌كرد اما به محض آغاز فروش محصولاتش در چين كه از دو ماه گذشته آغاز شد، به بزرگترين بازار خود در خارج از كانادا دست يافت.

به گفته لام، اولين محموله اين شركت به چين كه حاوي 500 كپسول بود،‌چهار روزه به فروش رسيد و اكنون محموله‌اي با ظرفيت 4000 كپسول روانه چين شده‌است كه بيشتر آن پيش‌خريد شده‌است. شدت استقبال از اين محصول باعث شده تا شركت Vitality Air براي برآورده‌سازي ميزان تقاضا با مشكل مواجه شود.

با به صدا درآمدن زنگ هشدار آلودگي هوا توسط سازمان بهداشت جهاني در پكن،‌ شهري كه ميزان آلودگي در آن 20 برابر حد ايمن است، مقامات چيني به دنبال راهكاري سريع براي كاهش ميزان اضطراب ناشي از آلودگي هوا در ميان شهروندان هستند و استفاده از چنين كپسول‌هايي مي‌تواند يكي از راهكارهاي ساده و قابل دسترس باشد. 

کد خبر 318545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha