همشهری‌آنلاین: سازمان ملل رسما روند انتخاب دبیرکل آینده این سازمان را آغاز کرد، روندی که انتظار می‌رود این بار کمی شفاف‌تر از گذشته باشد.

دومین و آخرین دوره کاری پنج ساله بان کی مون،دبیرکل کنونی سازمان ملل آخر سال 2016 به پایان می‌رسد و جست‌و‌جو برای جانشین او از قبل، پشت پرده آغاز شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، سامانتا پاور، سفیر آمریکا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت و موگن لیکتوفت،  رئیس دانمارکی مجمع عمومی سازمان ملل در نامه‌ای مشترک برای نخستین بار از کشورهای عضو خواستند تا آنجایی که ممکن است نامزدهایی را برای این سمت معرفی کنند.

لیکتوفت سه‌شنبه  25 آذر به خبرنگاران گفت: «این نامه برای 193 کشور عضو سازمان ملل ارسال شده است».

مشخصات و سوابق کاری نامزدها منتشر خواهد شد و این نامزدها ممکن است به نوعی مصاحبه استخدامی را پشت سر بگذارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،شورای امنیت تا پایان ماه ژوییه سال آینده انتخاب خود را انجام خواهد داد و فرد موردنظر خود را به مجمع عمومی معرفی خواهد کرد تا او زمان کافی داشته باشد خود را برای سمت جدید آماده کند.

در نامه رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل آمده است: زنان نیز مانند مردان می‌توانند برای تصدی دبیرکلی سازمان ملل نامزد شوند.

لیکتوفت در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است برای نخستین بار یک زن دبیرکل سازمان ملل شود؛ گفت: خیلی‌ها علاقه‌مند هستند که این اتفاق بیفتد و پس از هشت دبیرکل مرد،یک زن دبیرکل شود.

این نامه خاطر نشان می‌کند انتخاب به طور سنتی با توجه به «گوناگونی منطقه‌ای» یعنی چرخش جغرافیایی انجام می‌شود.

اگر این اصل پیاده شود، پس از بان کی مون کره‌ای و کوفی عنان غنایی، این سمت این بار باید به فردی از شرق اروپا برسد.روسیه به ویژه امیدوار است که دبیرکل آینده سازمان ملل از این کشور باشد اما در نامه اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

بر اساس نامه منتشر شده، یک دبیرکل ایده‌آل باید این خصوصیات را دارا باشد: «توانایی رهبری، مدیریت، تجربه طولانی در روابط بین المللی و مهارت‌های دیپلماتیک، زبانی و ارتباطی».

انتخاب دبیرکل تاکنون به صورت محرمانه بین مجمع عمومی و شورای امنیت به ویژه پنج عضو دائم آن انجام می‌شد. در اصل این پنج قدرت بزرگ یک نامزد را انتخاب می‌کنند و مجمع عمومی بر آن صحه می گذارد.

اما مجمع عمومی ماه سپتامبر قطعنامه‌ای تصویب کرد که از نامزدها می‌خواهد مشخصات و سوابق کاری همچنین استنباطشان از سمت دبیرکلی سازمان ملل را علنی اعلام کنند و برای 193 کشور عضو بفرستند.

در بین نامزدهای مطرح شده می‌توان از ایرینا بوکووا، رئیس یونسکو و کریستالینا گئورگیوا، کمیسر اروپایی که هر دو بلغاری هستند، نام برد.

وسنا پوسیچ، وزیر امور خارجه کرواسی و هلن کلارک، نخست وزیر پیشین نیوزیلند از دیگر نامزدهای احتمالی هستند.

لیکتوفت خاطر نشان کرد :سازمان ملل هم اینک، پیش از آغاز رسمی معرفی نامزدها، دو اسم را از سوی دولت‌ها دریافت کرده است که عبارتند از (خانم) وسنا پوسیچ و سریان کریم، وزیر امور خارجه پیشین مقدوینه.

کد خبر 318295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha