همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: سال ۱۹۳۰ با همه‌گیر شدن رادیو یکی از مهمترین و بیشترین تبلیغاتی که در این رسانه پخش می‌شد مربوط به آگهی‌های شرکت‌های صابون سازی بود؛ که عمده آنها در بین نمایش‌های رادیویی پخش می‌گردید.

اينگونه بود كه به نمايش‌هاي راديويي طولاني و خسته كننده؛ برنامه صابوني يا آبكي گفته مي‌شد. اصطلاح آبكي بيشتر به مخلوط شدن آب و صابون اشاره دارد كه حجم زيادي بوجود مي آورد و در حقيقت اصطلاح بسيار بامسمايي است چراكه به كشدار شدن غيرمنطقي يك برنامه اشاره مستقيم دارد.

دو دهه بعد با فراگير شدن تلويزيون و پخش مجموعه‌هاي تلويزيوني؛ هر سريال درامي كه بيش از حد كشدار مي‌شد به تبع سابقه آن اصطلاح راديويي؛ سريال صابوني و يا سريال آبكي نام مي‌گرفت. روندي كه تاكنون ادامه دارد.

اپرای صابونی یا نمایش صابونی (Soap Opera) نيز به همين رويه اشاره دارد. در حقيقت يك سريال تلويزيوني صابوني يا آبكي يك مجموعه ملودرام است كه قطعا پايان خوشي خواهد داشت اما تا رسيدن به آن پايان بندي قراردادي سازندگان تا آنجا كه مي‌توانند داستان را كش مي‌دهند.

در مجموع اين اصطلاح بيش از 85 سال سابقه فرهنگي و اجتماعي در بين بينندگان و شنوندگان راديويي و تلويزيوني در آمريكاي شمالي داشته و دارد. و مشهورترين نمونه از اين آثار؛ سريال تلويزيوني جسور و زيبا/ the bold and the beautiful قابل اشاره است. سريالي كه از سال 1987 تاكنون در حال پخش مي باشد.

کد خبر 318100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =