همشهری آنلاین -مهدی تهرانی: برخی گونه‌های سینمایی آنچنان قرابتی با دیگر ژانرها پیدا می‌کنند که شاید بررسی آنها به عنوان یک سینمای مستقل کمی دور از ذهن به نظر برسد.

با اينهمه برگ برنده اين فيلم‌ها در هركدام از اين‌ ژانرها كه باشند دل نگراني‌ها و در نتيجه همذات‌پنداري است كه تماشاگر با داستان پيدا مي‌كند. تعليق يا سوسپانس همين ارائه داستانك‌هايي است كه به صورت تصويري دلشوره و توجه را در تماشاگر ايجاد نمايد.داستان‌های جنایی، سرقت، جعل، فرار و تعقیب و گریز نیز چنين عناصري در زيرساخت خود دارند و این داستانک‌ها عامل اصلی در پیشبرد و روند شکل گیری قصه به حساب می‌آیند. 

بر این اساس ژانر‌هایی مانند ترسناک، تاریخی، جنایی، پلیسی، جنگی، جاسوسی و ژانر تعقیب می‌توانند تاحدود زيادي در برگیرنده عناصر تعليق نیز باشند. چرا که عمده داستان‌های این نوع سینما همانا پیگیری یک حادثه و تعریف رخدادی است که پیش بینی خاصی برایش متصور نبوده. براین مبنا ژانر حادثه‌ای نيز يكي از مهمترين مواردي است كه مي‌تواند سوسپانس را در زير ساخت هايش داشته باشد.

سهم آلفرد هیچکاک نیز در سینمای تعليق بسی بزرگ است. او تا قبل از عزیمت به آمریکا چندین فیلم مهم در این ژانر ساخت. هیچکاک که بدرستی استاد تعلیق در سینمای جهان خوانده می‌شود با ساخت فیلم هایی چون "مردی که زیاد می دانست" محصول 1934؛ "سی و نه پله" محصول 1935 و همچنین "بانو ناپدید می شود" محصول 1938 به نوعی پایه گذار قواعد تعليق در سینمااست.

کد خبر 313249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =