همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: ایران تنها کشور در حال توسعه است که از دانش تولید پلاسمای خون برخوردار است.

پلاسما

به گزارش ایرنا ،علی اکبر پورفتح اله در نشست خبری سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون افزود: اکنون ظرفیت تولید 400 هزار لیتر پلاسما در کشور ایجاد شده است که 200 هزار لیتر از طریق بازیافت در مراکز انتقال خون و همچنین 200 هزار لیتر با نظارت سازمان غذا و دارو تولید می‌شود.

پورفتح اله تصریح کرد: هدف ما تولید 600 هزار لیتر پلاسما است که در این خصوص برنامه ریزی هایی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون انجام شده‌است.

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون ایران در عین حال تاکید کرد: در سال‌های آینده هدف ما تولید صد در صدی پلاسمای ایرانی است. تولید پلاسمای داخلی (ایرانی) علاوه بر داشتن جنبه های اقتصادی، جنبه سلامت آن نیز مورد نظراست.

وی اعلام کرد: جایگزینی و تولید پلاسمای داخلی با پلاسمای بیگانه از بروز بیماری‌های جغرافیایی جلوگیری می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌های نوظهور نیز با استفاده از پلاسمای داخلی می توان جلوگیری کرد.

• ایران شانزدهمین کشور مصرف کننده آلبومین در دنیا

پورفتح اله با اشاره به اینکه مصرف آلبومین در دنیا رقم بسیار بالایی دارد، گفت: ایران شانزدهمین کشور مصرف کننده آلبومین در دنیا است.

وی افزود: این در حالی است که شواهد مصرف آلبومین هنوز مبتنی بر جنگ جهانی است وپزشکان بر اساس تجربه آن زمان آلبومین آن تجربه پزشکان آلبومین تجویز می‌کنند این در حالی است که جایگزین‌های خوب و با عارضه کمتری را برای آلبومین می‌توانیم داشته باشیم.

وی در خصوص تولید پلاسمای داخلی گفت: در زمینه پالایش و تولید پلاسما، مذاکراتی با شرکت های داخلی و خارجی داشته ایم و امیدواریم که بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: کشور ما برنامه خودکفایی در داروهای مشتق از پلاسمای خون را دارد و در زمان حاضر دو سوم داروهای مشتق از پلاسما در کشور با پلاسمای ایرانی تولید می‌شوند که علاوه بر جنبه های اقتصادی، سلامت مردم را نیز تضمین می‌کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: به مرحله ای رسیده ایم که باید صنعت پلاسمای بومی را نیز در کشور داشته باشیم، در همین راستا یکی از سیاست های وزارت بهداشت، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که بتوانیم با حمایت بخش خصوصی دو پالایشگاه با ظرفیت 450 هزار لیتردر کشور ایجاد کنیم.

وي گفت:در تولید پلاسما باید نگاه منطقه ای داشته باشیم. یعنی علاوه بر پالایش پلاسمای خود، پلاسمای کشورهای منطقه را نیز پالایش کنیم. در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده است و برخی شرکت ها آمادگی انتقال دانش فنی را داشته اند که امیدواریم بخش خصوصی از این فرصت استفاده کند.

پور فتح الله تاکید کرد: ما ظرفیت 400 هزار لیتری پلاسما در کشور را داریم و اگر مبنای نیاز را فاکتور 8 در نظر بگیریم با رسیدن به 600 هزار لیتر پلاسما می‌توانیم صد در صد داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی داشته باشیم.

این مقام مسئول در سازمان انتقال خون، افزود: همچنین در زمینه فاکتور 9 انعقادی، آلبومین و IVIG می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم و 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما را در این فرآورده ها با پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

پورفتح الله تصریح کرد: بخش خصوصی در زمینه بحث ایجاد پالایشگاه، مذاکراتی برای ورود یکی از شرکت های معتبر کره ای به ایران انجام داده و با چند کشور اروپایی نیز مذاکراتی شده است البته تاکید می‌کنم که هر صنعت پلاسمایی که در کشور ما به بحث ورود دانش فنی در صنعت پلاسما ورود کند، می‌تواند بازار منطقه را هم بگیرد.

• تعرفه گذاری خدمات انتقال خون اجرایی شد
مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی درباره تعرفه گذاری خدمات انتقال خون گفت: از اول آذرماه با دستور وزیر رفاه تعرفه گذاری یاد شده اجرایی شد و بخشنامه آن به همه مراکز ابلاغ شده است.

وی در زمینه تدوین دستورالعمل ملی انتقال خون گفت: دستورالعمل مصرف ملی خون و فرآورده های خونی می‌تواند کمک بزرگی به ما کند و یکی از جایگاه هایی که به اجرای این دستورالعمل کمک می کنند، بیمه ها هستند چراکه به نفعشان است که دستورالعمل ملی انتقال خون را داشته باشند و آن را مورد توجه قراردهند.

وی تاکید کرد: اگر بیمه ها وارد حمایت از این دستورالعمل شوند، مصرف خون را مدیریت و از مصرف نابجای آن جلوگیری می‌کنند که این موضوع می تواند هزینه هایشان را کاهش دهد.

پورفتح الله افزود: همچنین زمانی که خون و فرآورده های خونی مورد ارزشگذاری قرار گیرند و مصرف آن کاهش یابد، عوارض نیز کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بیمارانی که خون و فرآورده های خونی را مصرف می‌کنند، طول مدت بستری شان دو برابر کسانی است که این فرآورده ها را مصرف نمی‌کنند.

 پورفتح الله گفت :در همه دنيا این بیمه ها هستند که تعرفه گذاری را انجام و با تدوین گایدلاین (راهنمای بالینی) ملی هزینه های خود را کاهش می‌دهند و مصرف خون را منطقی می‌کنند که امیدواریم در کشور ما نیز بیمه ها از این فرصت طلایی استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یکی از مشکلات دستور العمل ها و گایدلاین ها را اجرایی کردن آن ها عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم اکنون زمینه خوبی برای اجرای دستورالعمل ملی مصرف خون وجود دارد چرا که علاوه بر تدوین این دستورالعمل آیین نامه های بیمارستانی انتقال خون نیز اصلاح شده اند و این مجموعه استانداردهای انتقال خون و مصرف خون را ارتقا می‌دهد.

• کنگره بین المللی طب انتقال خون 24 آذر برگزار می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون از برگزاری کنگره بین المللی طب انتقال خون طی روز های 24 تا 26 آذر ماه جاری در تهران خبر داد.
پورفتح الله افزود: مهم ترین چالش های جهانی طب انتقال خون بر استفاده مبتنی بر شواهد از خون، محصولات خونی و داروهای مشتق از پلاسما متمرکز است که قرار است این چالش ها در کنگره یاد شده بررسی شود.

پورفتح الله خاطرنشان کرد: پژوهش ها حاکی از آن است که استفاده غیرمنطقی از خون و فرآورده های آن و داروهای مشتق از آن از مهم ترین دغدغه های سیستم های بهداشتی در سراسر جهان است بر همین اساس، استراتژی سازمان جهانی بهداشت نیز بر اهمیت نیاز به کاهش تجویز غیرضروری خون و فرآورده های آن و داروهای مشتق از پلاسما، استفاده بالینی صحیح از خون و جایگزین های آن و نیز مدیریت مصرف و تجویز محافظه کارانه در این حیطه تاکید ویژه ای دارد.

رئیس سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون تصریح کرد: سعی کرده ایم در کنگره امسال برنامه علمی جامعی را طراحی کنیم تا نیازهای طیف وسیعی از افرادی که در این حیطه مشغول به کارند از جمله پرستاران، جراحان، متخصصان هماتولوژی و سایر رشته های بالینی و کارکنان مراکز انتقال خون و آزمایشگاه ها را پاسخگو باشیم.

• برگزاری کارگاه بین المللی جذب اهداکنندگان خون

فریبا صیقلی، مدیر همکاری بین المللی سازمان انتقال خون ایران هم از برگزاری کارگاه جذب اهداکنندگان خون در حاشیه برگزاری سومین کنگره طب انتقال خون در تهران خبر داد.

وی گفت: اهدای خون در ایران از سال 2007 صد در صد داوطلبانه شده است و در واقع ایران در میان 23 کشور جهان در جذب حداکثری داوطلبانه اهدای خون پیشگام بوده است.

صیقلی ادامه داد: ایران در زمان حاضر به عنوان الگوی داوطلبانه اهدای خون در سطح جهان مطرح است و نخستین بار برای کشورهای عضو اکو کارگاهی در این زمینه در سال 2008 برگزار کرد.
صیقلی گفت: امسال برای چهارمین بار این کارگاه برگزار می‌شود البته کشورهایی از منطقه مدیترانه شرقی در آن شرکت می‌کنند.
به گفته وی سودان، عراق، افغانستان، پاکستان، اردن و تاجیکستان از جمله کشورهای شرکت کننده در کارگاه بین المللی جذب اهدا کننده خون در تهران هستند.

• رونمایی از راهنمای ملی مصرف خون

مهتاب مقصودلو ، دبیر سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون از رونمایی راهنمای ملی مصرف خون در کشور خبر داد.
مقصودلو افزود: این کنگره با 16 امتیاز بازآموزی برای گروه های مختلف پزشکی، علوم پایه و داروسازی برگزار می‌شود و 16 پنل تخصصی برای این کنگره در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بخش هایی همچون انتقال خون در عمل جراحی، انتقال خون در اطفال و حین زایمان از جمله موضوعاتی است که در پنل های تخصصی مورد بررسی و گفت وگو قرار می‌گیرد.

دبیر سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون گفت: در حاشیه برگزاری کنگره نیز چندین کارگاه تخصصی همچون کارگاه صنعت پلاسما و جذب اهدا کنندگان برگزار می‌شود.

مقصودلو با بیان اینکه 150 مقاله به دبیرخانه سومین کنگره انتقال خون ارسال شده است گفت: 110 خلاصه مقاله در این میان پذیرفته شدو600 نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام کردند .

وی از رونمایی گایدلاین (راهنمای بالینی ) انتقال خون یا راهنمای ملی مصرف خون در اختتامیه این کنگره با همکاری سازمان نظام پزشکی خبر داد و اعلام کرد: راهنمای ملی مصرف خون در قالب یک کتاب در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد تا علاوه بر نظارت از مصرف بی رویه خون در کشور جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: طبق تحقیقات سال 2013 در جهان، تزریق خون بعد از مصرف آنتی بیوتیک در تمام دنیا دومین درمان بیش از حد اندازه محسوب می‌شود که امیدواریم با تدوین راهنمای ملی مصرف خون قدمی موثر در این زمینه برداریم.
دبیر سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون گفت: تدوین این راهنما از سال گذشته با همکاری انجمن تخصصی و نظام پزشکی آغاز شد و امسال در اختتامیه سومین کنگره طب انتقال خون رونمایی می‌شود.

وی تدوین گایدلاین را اولین قدم مصرف صحیح خون دانست و گفت مراکز درمانی ملزم بر استفاده از این راهنمای ملی خواهند بود.

مقصودلو خاطرنشان کرد: راهنمای ملی مصرف خون شامل 6 بخش در حوزه کودکان، زنان، بیهوشی، آزمایش قبل از اهدا، آی سی یو و آنکولوژی است.

کد خبر 317926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha