همشهری‌آنلاین: محمدرضا یوسفی، نویسنده کودک و نوجوان، از اتمام بازآفرینی جلد چهل و ششم مجموعه «رمان‌های شاهنامه برای نوجوانان» و انتشار جلد سی و هشتم مجموعه «رمان‌های شاهنامه برای کودکان» خبرداد

به گزارش ایبنا محمدرضا یوسفی، نویسنده کودکان و نوجوانان با اعلام این خبر گفت: چندسالی است مشغول بازآفرینی رمان‌هایی از شاهنامه برای کودکان و نوجوانان هستم که در قالب دو مجموعه جداگانه منتشر می‌شود. مجموعه رمان‌های شاهنامه برای کودکان شامل 50 جلد است که همه آن را نوشته و به انتشارات خانه ادبیات تحویل داده‌ام. تا به حال نیز 38 جلد از آن منتشر شده است.

وی ادامه داد: در مورد رمان‌های شاهنامه برای نوجوانان نیز به تازگی جلد چهل و ششم آن را تمام کرده‌ام و برای چاپ به انتشارات خانه ادبیات تحویل داده‌ام. تا به‌حال 6 جلد از این مجموعه منتشر شده است. در این 6 جلد رمان‌ها در قالب سیر منظمی از کیومرث شروع و به هوشنگ‌شاه می‌رسد.

یوسفی درباره این بازآفرینی‌ها توضیح داد: من رمان‌های این مجموعه را به ترتیبی که در شاهنامه آمده است، می‌نویسم و در جلد 46 به ساسانیان رسیده‌ام. البته خود پادشاهان به تنهایی حرفی برای گفتن در رمان‌ها ندارند و توجه من عمدتاً به سفیدخوانی‌های شاهنامه بوده که فردوسی به علت زیاد بودن شخصیت‌ها به آنها نپرداخته است.

نویسنده «راز خواب آستیاگ شاه» ادامه داد: در بازآفرینی داستان‌های شاهنامه دست نویسنده باز است و به راحتی می‌تواند با نگاه ادبیات معاصر به سفیدخوانی‌ها بپردازد. اصولاً بازآفرینی آثار کهن کار بسیار مشکل و پیچیده‌ای است چرا که نویسنده مجبور است خیلی از عناصر اثر را به هم بریزد و یا عناصر پنهان موجود در متن را به قلم خود خلق کند.

یوسفی همچنین از انتشار کتاب «اژدهای گل آفتابگردان» خبرداد و گفت: این کتاب به تازگی از سوی انتشارات افق برای کودکان منتشر شده است و در قالب داستانی فانتزی - تخیلی ماجرای اژدهایی را بیان می‌کند که همه چیز را می‌بلعد و کارش خوردن است.

محمدرضا یوسفی از قصه نویسان پرکار ادبیات کودکان در سال 1332 در همدان متولد شد. وی تا به حال بیش از 200 عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی نوشته است. نخستین کتاب یوسفی با عنوان «سال تحویل شد» در ۱۳۵۷ منتشر شد. محور اصلی فعالیت‌های یوسفی داستان نویسی برای کودکان است اما در زمینه فیلم‌نامه، نمایشنامه و مباحث نظری ادبیات کودکان نیز آثاری دارد. «افسانه شیر سپیدیال» و «قصه یادگار زریران»، «افسانه بلیناس جادوگر» و «افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان» از جمله آثار اوست.

کد خبر 316680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha