سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: چنانچه از نوشته‌های دینی و اندیشه‌های اسلامی ایرانی برمی‌آید، مسئولیت‌پذیری در برابر اجتماع و انجام کارهای نیک و خداپسندانه، همواره از ضرورت‌های یک جامعه پویا و زنده به شمار می‌رود؛ جامعه‌ای که اخلاق در سرلوحه کارها و رفتارهای آن جای دارد.

سید محمدهادی ایازی

حديث شريف و معروف نبوي نيز تأييد و دعوتي محكم بر اين ادعاست كه: «كُلُكُّم راعٍ و كُلُكُّم مَسؤولٌ عَن رَعِيَتِهِ». تأكيد بر سنت حسنه وقف و امور عام‌المنفعه و پيشينه آن در ايران، از گذشته‌هاي باستاني تا دوران كنوني، همه و همه نشان از جايگاه والاي فعاليت داوطلبانه در كشور ما دارد. نياز به مشاركت اجتماعي و كنشگري داوطلبانه در سطوح و زمينه‌هاي گوناگون، به‌ويژه در بخش سلامت، پيشگيري، درمان و آموزش‌هاي مرتبط و نيز مديريت كلانشهري، بيش از هر زمان ديگري در ايران امروز ملموس است. برداشتن گامي ارزشمند و درخور در تحول نظام سلامت و مديريت شهري محقق نخواهد شد جز با مشاركت بالاي سازمان‌هاي غيردولتي، داوطلبان و خيرين ارجمند و نيز گسترش و افزايش شمار ايشان در جامعه.

فعاليت داوطلبانه كه ارزشمندي خود را در نظام سلامت و مديريت شهري، با ايجاد و ظهور مجامع خيرين سلامت به‌ويژه شوراياري‌ها و سراي محله‌ها نشان داده است، در امر مديريت بحران‌ و پيشگيري از بيماري‌هاي همه‌گير و آگاه‌سازي جامعه از اين مشكلات، مي‌تواند نقشي بي‌بديل اجرا كند؛ چنانچه تجربه‌هاي جهاني در زمينه ريشه‌كني و كنترل مالاريا، فقر، بي‌سوادي و ايدز از نمونه‌هاي درخور اين پديده به‌حساب مي‌آيند. همچنين از اهم برنامه‌ها و راهكارهاي دولت تدبير و اميد، يكي هم توسعه و گسترش سازمان‌هاي غيردولتي و فعاليت‌هاي داوطلبانه است و از آنجا كه فعاليت‌هاي داوطلبانه، غيرانتفاعي و بدون نگاه‌هاي اقتصادي است و خيرات جمعي محسوب مي‌شود، مي‌تواند به ياري دولت‌ها و مديران شهري در حل مشكلات بيايد بدون اينكه نيازي به صرف هزينه‌هاي گزاف باشد.

با توجه به اينكه گروه‌هاي داوطلب داراي پتانسيل و ظرفيت‌هاي متعددي هستند، ايجاد بانك اطلاعاتي در جهت هدايت و نظارت بر فعاليت آنها، بهره‌گيري از توانمندي‌هاي ايشان در مواقع حساس و بحراني را افزايش مي‌دهد و جامعه را از روبه‌رو شدن با چالش‌هاي لاينحل دور خواهد ساخت. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در همين راستا، با ايجاد قائم‌مقام امور مشاركت‌هاي اجتماعي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيريه‌هاي سلامت، پيگيري و توسعه اين امر را از اهم وظايف خود مي‌داند و حمايت از فعاليت‌هاي داوطلبانه را در هر سطح و اندازه‌اي، ارج مي‌نهد؛ كساني كه به‌صورت انفرادي يا در قالب گروه‌ها و شوراهاي مشاركت مردمي، مجامع خيرين سلامت در حوزه بهداشت و حمايت از بيماران نيازمند و امثالهم، مشغول خدمت‌رساني هستند. در پايان، روز جهاني داوطلب را بر همه فعالان نيك‌نهاد اين عرصه، اعم از سازمان‌هاي غيردولتي، خيريه‌ها و تك‌تك نيكوكاران و نيكوانديشان حوزه سلامت و مديريت شهري، شادباش مي‌گويم و دست همگي را در راه خدمت به مردم بزرگ ايران به گرمي مي‌فشارم. باشد كه با مشاركت همه آحاد توانمند و داوطلب، جامعه‌اي عاري از بيماري، گزند و مصايب توانفرسا داشته باشيم.

کد خبر 316439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha