در اوج بحران‌ است که به ارزش نیروهای داوطلب پی ‌می‌بریم.

داريوش شكيبي

وقتی سیل و زلزله خانه‌ها را آوار و انسان‌ها را آواره می‌کند و یا وقتی در همه‌گیری یک بیماری، این دست سخاوتمند یک داوطلب است که بدون هیچ چشمداشتی به سوی آسیب‌دیدگان و بیماران دراز می‌شود، بهای فعالیت داوطلبانه را بیشتر درک می‌کنیم. روز جهانی داوطلب اما یک فرصت است.

فرصتی برای جلب مشارکت افراد توانمند شهر برای ساخت یک محله، شهر و جامعه‌ای بهتر. جامعه‌ای که همه شهروندانش برای کمک به یکدیگر دغدغه دارند و از دانش، مهارت، ثروت و هنرشان به نفع افراد نیازمند و آسیب‌دیده مایه می‌گذارند. اگرچه نقش داوطلبان در بحران‌ها بیشتر به چشم می‌آید، اما کار داوطلبی حتی در ابعاد کوچک‌تر هم ارزشمند و البته اثرگذارتر است.

وقتی اهالی یک محله برای حل مشکلات شهری، اجتماعی و حتی کمک به افراد نیازمند محله دست به دست هم می‌دهند، تنها این مشکلات محله نیست که برطرف می‌شود. از اشتراک مهارت، دانش و تخصص آنها در یک نهاد یا گروه مردمی محلی، احساس همبستگی و همدلی ایجاد می‌شود که سوخت اصلی فعالیت داوطلبانه است. یک سوخت بی‌نهایت که نه تنها نیروی محرکه هر فعالیت داوطلبانه‌ای است بلکه زمینه را برای‌ ترویج فرهنگ داوطلبی و جلب مشارکت دیگر افراد توانمند فراهم می‌کند.

نزدیکی روز جهانی داوطلب با روز جهانی معلولان یک پیام نانوشته هم دارد؛ حل مشکلات معلولان، شناسایی استعدادها و شکوفایی توانمندی‌های آنها هم بدون مشارکت داوطلبان ممکن نیست. با وجود حمایت بهزیستی و نهادهای دولتی از مراکز و آسایشگاه‌های معلولان، همچنان این فعالیت‌های داوطلبانه افراد نیکوکار است که به زندگی معلولان در آسایشگاه‌ها رنگ می‌دهد.

هنرمندانی که داوطلبانه برای شاد کردن معلولان وقت می‌گذارند، آموزگاری که عشق را به کودکان معلول درس می‌دهد و یا پزشکی که خود را وقف سلامتی معلولان کرده است، همگی نقشی ‌جایگزین‌ناپذیر در آموزش، توانمندسازی و کمک به معلولان دارند. کار داوطلبی اما مثل سکوی پرش فرد به جامعه است. در هر محله، افراد توانمند بسیاری وجود دارد که تنها لازم است شرایط برای جلب مشارکت آنها در فعالیت‌های داوطلبانه مهیا شود. اگر از تشکل‌ها، نهادها و گروه‌های محلی که کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند حمایت کنیم، شهروندانی عملگراتر و دغدغه‌مندتر خواهیم داشت که نگاهشان به جامعه و مردم تغییر می‌کند.  

کد خبر 569556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha