دکتر سید‌ محمدهادی ایازی*: اهدای خون زیباترین نماد مشارکت داوطلبانه است. مشارکتی از فعالیت های بشر دوستانه، برای ترویج خوبی و بهبود کیفیت زندگی انسانی که هیچگونه منفعت مالی نداشته و احساس ارزشمند بودن و احترام را به وجود می‌آورد.

دکتر سید محمد هادی ایازی

مشارکتی از فعالیت های بشر دوستانه، برای ترویج خوبی و بهبود کیفیت زندگی انسانی که هیچگونه منفعت مالی نداشته و احساس ارزشمند بودن و احترام را به وجود می‌آورد. مشارکتی که بر اجتماع اثر مثبتی دارد و با انجام آن حس می‌کنید برای جامعه و هم نوعان خود مفید هستید و نگاه بهتری نسبت به زندگی خودتان خواهید داشت.

فعالیت داوطلبانه‌ای که تنها با اهدای قطراتی از خون و لحظاتی از وقت شما، می تواند جان یک بیمار را نجات بخشد. بخششی که به شکرانه سلامتی که در وجودمان به ودیعه گذاشته شده و می تواند پیشکشی باشد برای بیماران نیازمند چشم انتظار.

24 خرداد روز جهانی تقدیر از اهداء کنندگان خون است. اهدای خــون نمــادی است ارزشمنـد از همدلی، احساس مسئولیت، پیونـد با همنوع و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع دوستی. در جهــان امروز و در هیاهوی زندگی مادی، اهدا کنندگـان خون قهرمانانی هســـتند که بدون هیچ توقع و چشم داشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند. به گفته وزیر بهداشت، اهدای خون بخشی از فرهنگ ماست و باید ضمن صیانت از این ارزش آن را وسعت ببخشیم.

همه ما واقفیم که با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه علوم پزشکی هنوز هیچ جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات بخشد؛ به همین دلیل اهداکنندگان همیشه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی و اعمال جراحی است، اما بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن هستند. بسیاری از دیگر بیماران، مانند مبتلایان به تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتاً طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت نمایند.

اهداکنندگان خون در کشورمان، سال پیش نزدیک به 2میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا کردند و این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته 108 میلیون واحد خون در 167 کشور دنیا اهدا شده که سهم کشور ما 2 درصد از خون های اهدایی بوده است.‏

سخن کوتاه اینکه، همه ساله در روز 14 ژوئن (مقارن با 24 خرداد)، در سراسر جهان برای پاسداشت مقام اهداکنندگان و تشویق آنان، با همکاری سازمان های دولتی، سازمان های مردم نهاد و با حمایت مسئولین کشوری این روز گرامی داشته می شود و انتخاب شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون «برای نجات جانم از تو سپاسگزارم»، لزوم توجه تقدیر از اهداکنندگان خون و جایگاه ارزشمند آنان را به درستی نشان می‌دهد.

* قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سمن‌ها و خیریه‌های سلامت

کد خبر 298116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha