رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، از برنامه ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بازه زمانی ۲۰۳۰- ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: ایران تلاش می‌کند در این بازه زمانی، میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به ۰۰۲میلیون تن در سال برساند.

اعلام ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در نشست سران تغييرات آب و هوايي پاريس ضمن تأكيد بر نقش مهم اين اجلاس در تدوين رژيم نوين حقوقي جهاني بر تغييرات آب و هوا و ابعاد گسترده و پيچيده آن، گفت: براي تضمين توفيق توافقنامه پاريس در انتهاي كاپ ۲۱، رعايت چند نكته ضروري است.كاپ 21عنوان اجلاس بين‌المللي آب و هواست كه با حضور سران 180كشور در پاريس در حال برگزاري است.كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي وكاهش 2درجه‌اي گرماي زمين از محورهاي اصلي اين اجلاس است. اين اجلاس كه از 9 آذرماه جاري آغاز شده است02 آذرماه به كار خود پايان مي‌دهد.

آنطور كه درپايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درسخناني به نمايندگي از جمهوري اسلامي دراين اجلاس تصريح كرد: توافقنامه آتي بايد متوازن در تمامي عناصر ۶ گانه ADP باشد و ذيل اصول و مفاد كنوانسيون تغييرات آب و هوا، به‌ويژه «اصل مسئوليت مشترك ولي متفاوت با توانمندي‌هاي متناظر» به نتيجه برسد.

وي با يادآوري ضرورت برخورداري توافقنامه آتي از نوآوري در الزامات و ابزارهاي اجرا، همچنين مبتني بودن بر رويكردهاي تشويقي براي مشاركت تمامي كشورهاي عضو كنوانسيون، خاطرنشان كرد: صداقت در تعهدات و جبران تعهدات گذشته از امروز تا قبل از سال ۲۰۲۰ بسيار كليدي است.

ابتكار ضمن تأكيد بر ضرورت قابل اجرا بودن توافقنامه، تصريح كرد: توافقنامه پاريس بايد به‌گونه‌اي باشد كه همه كشورها با افتخار به آن ملحق شوند و در مقابل نسل‌هاي حاضر و آتي به آن افتخار كنند كه لازمه اين امر ناديده نگرفتن كشورها اعم از آسيب پذيرترين كشورهاي كوچك جزيره‌اي و كمتر توسعه يافته تا كشورهاي ثروتمند پيشرفته در توافقنامه آتي است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست خاطرنشان كرد: توافقنامه آتي بايد از ابزار و شتاب لازم براي سير به سمت اقتصاد كم‌كربن و مقاوم در برابر تغييرات شديد آب و هوايي برخوردار باشد و به گفته ابتكار اين توافقنامه بايد براي كشورهاي در حال توسعه اثرگذار و نيز سرمايه‌گذاري خارجي به‌منظور دستيابي به تعديل و سازگاري قابل استفاده باشد.

ابتكار اضافه كرد: بايد اطمينان حاصل كنيم كه توافق آتي، نيازهاي اقتصادي كشورهاي در حال توسعه و به‌ويژه اقدامات واكنشي (Respons Measures) و فعاليت‌هاي تبعي آن را در اهداف توسعه پايدار و رشد اقتصادي اين كشورها علاوه بر خسارت و ويراني (Loss&Damage) مانند پديده ريزگردها در بر گيرد.

  • پيشنهاد ايران به سازمان ملل

ابتكار پيشنهادي هم براي سازمان ملل داشت و گفت: براي هديه دادن صلح، ثبات و حيات رو به تعالي به نسل‌هاي بعدضروري است برآورد تخميني از اثرات «ردپاي كربن» (Carbon Footprint) توليد سلاح، كاربرد و اثرات جاري هرگونه جنگ، نزاع و خشونت داشته باشيم.

  • كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي از 100ميليون به 200ميليون تن

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن تأكيد بر پايبندي ايران به آرمان‌هاي ۱۷ گانه توسعه پايدار، تصريح كرد: بسته ۱۵ گانه سياست‌هاي كلي محيط‌زيست ابلاغي رهبر معظم انقلاب را تكليف قانوني خود در سطح قانون اساسي دانسته و آن را دنبال خواهيم كرد. وي اشاره‌اي هم به اقدامات تعديلي ايران قبل از ۲۰۲۰ داشت و اظهار كرد: براي پتانسيل ميانگين كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي سالانه بالغ بر 100ميليون تن در بازه زماني ۲۰۳۰- ۲۰۲۱ تلاش خواهيم كرد و در سال افق به بالغ بر 200ميليون تن خواهيم رسيد.

کد خبر 315985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha