یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه ساندی‌ تلگراف از فعالیت ایمن‌الظواهری برای احیای القاعده و انجام حملات تروریستی جدید علیه آمریکا و اروپا خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از ساندی‌ تایمز،ایمن الظواهری، معاون اسامه بن لادن کنترل القاعده را در دست گرفته و با بازسازی این شبکه آن را به سازمانی که توانایی انجام حملات تروریستی پیچیده در انگلیس و آمریکا را دارد تبدیل کرده است.

مقامات اطلاعاتی در گفت‌وگو با روزنامه‌ ساندی تلگراف اظهار داشتند، بن لادن طی دو سال گذشته در نشست شورای حاکم القاعده، ریاست جلسه را برعهده نداشته است.

در عوض ایمن الظواهری، معاون بن لادن و فرد شماره‌ دو القاعده از طریق بازسازی این شبکه تروریستی از زمان شروع جنگ افغانستان 2001 برای خود اعتبار کسب کرده است.

منابع اطلاعاتی در واشنگتن فاش کردند، روسای آژانس‌های جاسوسی در غرب اخیرا مجبور شده‌اند نظر خود را که گفته بودند القاعده از شدت ضعف به "شیپورچی گروه‌های افراطی بدل شده"، تغییر دهند.

آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا درعوض معتقدند که یک شبکه سلول‌های تروریستی با بودجه و و تحت کنترل و حمایت فرماندهی مرکزی القاعده ( مستقر در مناطق قبیله‌‌ای فاقد قانون پاکستان) به وجود آمده است.

از آنجا که از مارس 2006 تاکنون هیچ رهبر برجسته‌ای از القاعده دستگیر نشده این امر کار الظواهری را آسانتر کرده است.

بروس هافمن، عضو مرکز مبارزه با تروریسم آکادمی ارتش ‌آمریکا با استناد به اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان گفت: بن لادن تنها یک نام است ولی الظواهری استراتژیست بزرگ القاعده است.

هافمن افزود: الظواهری کنترل القاعده را در دست گرفته است. صرف نظر از نوار ویدئویی جدید که این ماه از سوی بن لادن منتشر شد، او دیگر یک نیروی بزرگ در تصمیم‌گیری‌ها و تبلیغات القاعده نیست. وی خاطرنشان کرد: اگر ما بگوییم القاعده از بین رفته یا تضعیف شده تنها یک تفکر رویاپردازانه است.

بروس هافمن تصریح کرد: آنچه باعث این تجدید نظر شد توطئه ماه اوت (مرداد) برای منفجر کردن 10 هواپیما در مسیر انگلیس به آمریکا بود.

عضو مرکز مبارزه با تروریسم آکادمی ارتش آمریکا اظهار داشت، این توطئه باعث هشیاری آژانس‌های اطلاعاتی دو کشور شد، مشخص بود که القاعده بازگشته است و در حال تدارک برای حمله به اهداف سخت است.

یک افسر اطلاعاتی سابق انگلیس گفت: القاعده تحت رهبری الظواهری نسل جدیدی از رهبران را روانه‌ رده‌های بالای شورای حاکم - یک گروه 20 الی 30 نفره از رهبران که عملیات‌ها، امور مالی و فتواهای مذهبی القاعده را کنترل می‌کنند، کرده است.

کد خبر 31593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز