همشهری آنلاین: تعداد حملات علیه مسلمانان به ویژه حمله به بانوان مسلمان و دیوار نوشته‌های اهانت‌آمیز در سراسر فرانسه، در پی حملات اخیر در پاریس به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

مسلمانان در فرانسه

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، عبدالله ذکری، رئیس گروه نظارت ملی بر اسلام‌هراسی فرانسه، اعلام کرد: در حالی که ما به طور معمول هر هفته چهار یا پنج حمله علیه مسلمانان ثبت می‌کنیم، از 22 آبان، 32 مورد حادثه در مدت تنها یک هفته ثبت شده است.

ذکری گفت: حملات 22 آبان در پاریس که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را عهده‌دار شد، بهانه‌ای برای گروه‌های ملی‌گرای افراطی، راست‌گرایان و نژادپرستان به وجود آورد تا مسلمانان را هدف قرار دهند. آن‌ها از این فضای به وجود آمده برای ضربه زدن به مسلمانان سوءاستفاده می‌کنند.

یک گروه حقوق بشری دیگر با نام جمعیت مقابله با اسلام‌هراسی در فرانسه نیز 29 مورد حادثه را در همین مدت گزارش کرده است.

در حالی که سنای فرانسه به ادامه وضعیت فوق‌العاده تا سه ماه آینده در این کشور رأی داده است، سخنگوی جمعیت مقابله با اسلام‌هراسی فرانسه، می‌گوید: اعلام وضعیت فوق‌العاده منجر به افزایش شکایت‌ها از خشونت پلیس و یورش مأموران به خانه‌های مردم برای بازجویی و دستگیر کردن آن‌ها شده است.

فرانسه بزرگ‌ترین جمعیت مسلمانان را در میان کشورهای اروپایی دارد. بیش از 5 میلیون مسلمانان در این کشور زندگی می‌کنند که حدود 8 درصد از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

  • واكنش شیخ الازهر به سوزاندن قرآن در غرب

به گزارش ایکنا، احمد الطیب، شیخ الازهر طی سخنانی در جلسه افتتاحیه شورای حکمای مسلمان در مقر الازهر در قاهره، از کسانی که اقدام به سوزاندن قرآن و مساجد در غرب کردند، خواست که از این اقدامات دست بردارند.

وی خطاب به غربی‌ها گفت: با تروریسم مقابله به مثل نکنید؛ زیرا این اقدامات خود نوعی تروریسم است و اندیشه تروریستی را که از آن رنج می‌بریم، شعله‌ور می‌کند. از کسانی که در ظاهر ادعای متمدن‌بودن می‌کنند، انتظار نمی‌رود که به مقدسات دیگران توهین کنند.

الطیب با اشاره به اینکه مسئولیت ما روز به روز سخت‌تر می‌شود، تصریح کرد: اکنون وظیفه ماست که آتش‌ها را خاموش کنیم و تنش‌های موجود در جهان عربی و اسلامی را از بین ببریم.

شیخ الازهر در ادامه بر ضرورت مقابله علما با تفکر و اندیشه تروریستی و دعوت از نخبگان عربی و اسلامی به‌ منظور خشکاندن منابع این تفکر با تکیه بر اقدامات آموزشی و رسانه‌ای، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به جوانان تأکید کرد.

کد خبر 314714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha