سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان در نیویورک اعلام کردند یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین جراحی‌های پیوند صورت که تاکنون در جهان انجام شده‌است را با موفقیت به پایان برده‌اند.

براساس گزارش ساينس‌الرت، در اين جراحي بيمار دريافت كننده صورت جديد،‌آتشنشاني كه در اثر حادثه‌اي دردناك كل صورتش را از دست داده بود، بيني، پلك‌ها، گوش‌ها، لبها، ابروها و پوست سر جديدي دريافت كرد.

اين جراحي دشوار در مركز پزشكي NYU انجام شد و 100 جراح،‌پزشك،‌پرستار و نيروهاي امدادي در براي 26 ساعت درگير آن بوده و در ميان دو اتاق جراحي،‌اتاق اهدا كننده و گيرنده،‌در رفت و آمد بودند. پاتريك هارديسون،‌آتشنشان در سال 2001 پس از آنكه در يك عمليات نجات سقف مشتعل خانه‌اي روي سرش فروريخت، تمامي اندام‌هاي صورت و پوست جمجمه‌اش را از دست داد.

پیوند صورت

پس از آن 70 جراحي روي صورت وي انجام شد تا شايد بتوان چهره از شكل افتاده او را ترميم كرد. اما اين جراحي‌ها تنها وضعيت چهره او را بدتر ساختند. در نهايت جراحي به نام ادواردو رودريگوئز كه در ماه آگوست هدايت تيم جراحان در اولين پيوند صورت كامل در جهان را به عهده داشت،‌از وضعيت هارديسون آگاه شد. 

اهدا كننده صورت،‌هنرمند و دوچرخه‌سواري 26 ساله به نام ديويد رودباگ بوده‌است كه در اثر يك سانحه دوچرخه‌سواري دچار مرگ مغزي شده و در نهايت چهره خود را به هارديسون اهدا كرد. 

رودريگز براي اينكه بتواند به شكل درستي از صورت دست يابد، مدل‌هايي سه‌بعدي چاپ كرد تا از آن به عنوان الگويي از صورت و جمجمه اهدا كننده استفاده كنند تا به اين شكل بتوانند تمامي قطعات صورت را به درستي در مكان مناسبي از صورت گيرنده قرار دهند. جراحان براي ايجاد تقارن و حفظ فواصل اندام‌ها از صفحه‌هاي فلزي ويژه و پيچ‌هاي فلزي استفاده كردند و از تكه‌هاي استخواني براي بازسازي دماغ، چانه و گونه‌هاي هارديسون استفاد شد.

با اين‌همه پيوند صورت موفق تنها به قرار گيري درست اندام‌هاي مختلف صورت،‌مانند يك ماسك، روي صورت گيرنده ختم نمي‌شود، همه قطعات بايد با چنان دقتي كنار يكديگر قرار بگيرند كه جريان خون برقرار شود و اندام‌هاي متحركي مانند لب‌ها و پلك‌ها حركات معمولي خود را به دست آورند.

هارديسون در اين جراحي نه تنها گوش‌هاي جديدي دريافت كرد، بلكه حفره گوش او نيز بازسازي شد تا از بازيابي قدرت شنوايي وي اطمينان حاصل شود. جراحان پيش از اتمام جراحي نيز شاهد آن بودند كه جريان خون در اندام‌هاي مختلف بدن هارديسون برقرار شده زيرا لب‌ها و گوش‌هاي او تغيير رنگ دادند. همچنين پلك‌هاي وي نيز پس از مدتي قدرت حركت را به دست آورده و توانايي ديدن در او احيا خواهد شد.

درحال حاضر سه ماه از انجام اين جراحي مي‌گذرد و هارديسون روند بهبود قابل قبولي را سپري كرده‌است. با اين همه براي بازگرداندن قدرت ماهيچه‌هاي صورت و يادگيري دوباره نحوه صحبت كردن و بلعيدن، بايد دوره‌هاي دشوار فيزوتراپي را پشت سر بگذارد. وي پس از 14 سال دوباره توانست صورتش را اصلاح كند و اكنون بزرگترين هدف رانندگي دوباره است.

کد خبر 314146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha