همشهری آنلاین: رییس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با انتقاد از روند برخورد با پزشکان در مراجع قانونی، گفت: از نیمه دوم سال گذشته تا کنون ۱۳ جراح که بیشتر آنان جراح زنان و جراح عمومی بوده‌اند، به دلیل جرایم پزشکی مرتبط با درمان به حبس محکوم شده‌اند.

جراح

به گزارش ایرنا، دکتر بهزاد رحمانی در نشست دهمین کنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران اظهار کرد: در حال حاضر طبق قوانین وضع شده، جراحانی که بیمار آنها در حین درمان فوت می‌کنند به حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شوند که میزان دیه در ماه‌های حرام 300 میلیون تومان است.

وی در عین حال گفت: احکام این جراحان صادر اما هنوز اجرا نشده و با دستور رییس قوه قضاییه متوقف شده است. طبق توافق وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و رییس قوه قضاییه اگر حکم حبسی برای پزشکی صادر شود، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه آن حکم را به وزیر بهداشت و وزیر بهداشت آن را به رییس قوه قضاییه اعلام می‌کند.

دکتر سید هاشم سیدمهدی از بنیانگذاران انجمن علمی جراحان عمومی ایران نیز در مورد احکام مربوط به حبس پزشکان، اظهار کرد: این احکام، جرأت و جسارت پزشکان و جراحان را برای درمان بیماران از آنها می‌گیرد زیرا به دلیل تبعات احتمالی دست به جراحی نمی‌زننند و در بسیاری موارد بیماران دچار سرگردانی می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در مورد این قانون، گفت: در گذشته اساتید جراحی به ما می‌گفتند اگر تنها پنج درصد احتمال نجات بیماران وجود دارد باید دست به جراحی بزنید اما اکنون به دلیل ترس و نگرانی نسبت به آینده، حتی اگر احتمال زنده ماندن بیمار تا 60 درصد باشد جراحان جرأت جراحی کردن ندارند و به همین دلیل بیماران دچار تبعات ناخوشایندی می‌شوند و به طور کلی سلامت جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سیدمهدی همچنین از عملکرد بیمه‎‌ها در حمایت از بیماران در پرداخت هزینه‎‌های درمانی انتقاد کرد و افزود: بیمه‌های تکمیلی سالانه حدود 5 میلیون تومان بابت اعمال جراحی به بیمه‌شدگان خود پرداخت می‌کنند که رقم بسیار ناچیزی است و تنها می‌تواند هزینه‌های عمل‌هاي ساده مانند آپاندیسیت را پوشش دهد و این رقم جوابگوی هزینه‌های عمل جراحی پیشرفته که هزینه‌های بسیار سنگینی دارد، نیست.

دبیر علمی دهمین کنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران بر اهمیت توجه به تروماها و اورژانس‌های جراحی تاکید کرد و گفت: یکی از علل اصلی تروماها و اورژانس‌های جراحی تصادفات رانندگی است که یکی از محورهای اصلی این کنگره است و در مورد انواع مختلف آن بحث و تبادل نظر می‌‎شود.

وی بررسی سرطان‌ها و تومورهای سینه را از دیگر محورهای اصلی این کنگره برشمرد و افزود: به رغم پیشرفت‌هایی که در تشخیص و درمان این بیماری در سطح دنیا حاصل شده، هنوز علت اصلی بروز آن شناسایی نشده است اما باید با افزایش اطلاع‌رسانی به زنان آنها را برای مراجعه به موقع به پزشک و انجام معاینات دوره‌ای تشویق کرد چراکه درمان این بیماری در صورت تشخیص به موقع و در مراحل اولیه بیماری ساده‌تر، کم هزینه‌تر و موفقیت‌آمیزتر است.

دهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران از 21 تا 23 مردادماه با حضور جمعی از پزشکان و متخصصان در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 302860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha