جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور و فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران که به چین سفر کرده است، امروز جمعه با یانگ جیه چی وزیر امور خارجه چین دیدار کرد

به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور و فرستاده ویژه رییس جمهور ایران در این‌ دیدار- که‌ با حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و جواد منصوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل‌ وزارت‌ خارجه‌ چین‌ برگزار شد - با "یانگ‌ جیه‌ چی "‌ وزیر خارجه‌ چین درباره مسایل دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار پورمحمدی روابط دو تمدن‌ کهن‌ و دو کشور دوست‌ را گسترده‌ و عمیق‌ خواند و بر لزوم رایزنی های بیشتر دو کشور برای اطلاع‌ یابی‌ از مسایل،تحولات‌ دوجانبه‌ و منطقه‌ ای‌ و بین‌ المللی‌ تأکید کرد.

وی گفت: ایران‌ با برداشتن گام‌ های‌ اطمینان‌ بخش‌ شرایط تازه‌ ای‌ را ایجاد کرده‌ است‌ که‌ کشورهای‌ دیگر می‌ توانند با توجه‌ به‌ این‌ قلمروهای‌ جدید مناسبات‌ خود را با تهران‌ تنظیم‌ کنند.

فرستاده رییس جمهور افزود: کشورهای‌ دوست‌ نظیر چین‌ این‌ شرایط را بخوبی‌ درک‌ می‌ کنند و این‌ برای‌ توسعه‌ و تقویت‌ همکاری‌ های‌ دوجانبه‌ مهم‌ و سودمند است‌.

بر اساس این گزارش، در این‌ دیدار یانگ‌ جیه‌ چین‌ وزیر خارجه‌ چین‌ نیز مناسبات‌ پکن -‌‌ تهران‌ را رو به‌ رشد خواند و از گرایش‌ توسعه‌ همکاری‌ های‌ دوجانبه‌ ابراز خرسندی‌ کرد.

وی‌ در باره مسئله‌ هسته‌ای‌ ایران‌ گفت: موضع چین‌ همواره‌ این‌ بوده‌ است‌ که‌ مسأله‌ هسته‌ای‌ ایران‌ باید به‌ شکل‌ صلح‌ آمیز و در یک‌ مسیر درازمدت‌ و با ابزار گفتگو و دیپلماسی‌ حل‌ شود.

وزیر خارجه چین،‌ گفتگو را بهترین ‌ شیوه‌ حل‌ مساله ‌ از دیدگاه ‌ کشورش دانست و بر خویشتنداری طرف‌ های‌ ذی‌ ربط در مسیر حل‌ مساله‌ هسته‌ ای‌ ایران‌ تأکید کرد .

وی همچنین توافقات‌ اخیر ایران‌ و آژانس‌ بین‌ المللی‌ انرژی‌ اتمی‌ و تدوین‌ برنامه‌ عمل‌ استقبال‌ و اجرای‌ این‌ برنامه‌ را برای‌ منافع بین‌ المللی‌ مفید دانست.

این گزارش حاکی است مصطفی پور محمدی در چین در گفتگویی با خبرنگاران برخی رسانه‌های خارجی تأکید کرد که چین درصدد حمایت از تحریم های سخت تر علیه ایران نیست و آمریکا باید قانون جنگل خود را برای تغییر جهان کنار بگذارد، برای اینکه ایران پس از 30 سال تحریم، ترسی از تهدیدهای واشنگتن برای کنترل بیشتر ندارد.

پور محمدی خاطر نشان کرد: پکن با تحریم ها علیه ایران همگام نخواهد شد،زیرا این تحریم ها برای چین، عاقلانه و مناسب نیستند.

وزیر کشور ایران با بیان اینکه چین به بزرگ ترین شریک و همکار تجاری ایران تبدیل شده، تاکید کرد:سیاست آمریکا قبلاً سیاست جنگل بود؛ اما اکنون هیچ کسی از آن ترسی ندارد و از تحریک ها و تهدیدهای آنها هیچ فردی را نمی هراساند و این نوع تجربه ها دیگر قدیمی شده است.

وزیر کشور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فونیکس با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا موجب نفرت روز افزون ملت ها از دولتمردان این کشور شده است، گفت:آمریکا تاکنون براساس " قانون جنگل " عمل کرده‌است و تقریبا هیچ دستاورد موفقی نداشته است.
وی اضافه کرد : تنها دستاورد دولتمردان و نومحافظه کاران آمریکا این بوده است که روز به روز نفرت ملت‌ها از آنها بیشتر شده است.

فرستاده ویژه رییس جمهوری‌اسلامی ایران به آمریکایی ها توصیه کرد، رفتار مبتنی بر " قانون جنگل" و "یک جانبه " خود را کنار بگذارند و به قوانین و مقررات بین‌المللی تن دهند.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران ، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت به دنبال جنگ و درگیری نبوده است و آمریکایی ها به خوبی می‌دانند که درصورت حمله به ایران ، با پاسخ قاطع ، محکم و پشیمان‌کننده ایران مواجه خواهند شد.

وزیر کشور ایران همچنین در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا گفت: سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی و استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.

وی گفت : ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای بدنبال مقاصد صلح آمیز نظیر کاربرد در عرصه‌های علمی ، صنعتی و تولید برق است.

پورمحمدی اضافه کرد:ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای هرگز به سمت مصارف غیرصلح آمیز منحرف نشده است.

فرستاده ویژه رییس جمهور ایران با بیان این مطلب که براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران حق دارد از فناوری صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشد ، گفت:ایران همواره منطبق با موازین و قوانین بین‌المللی عمل کرده است و همکاری های خود را با آژانس ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه مساله هسته‌ای ایران با مساله هسته‌ای کره شمالی ، با اشاره به اینکه هر کشوری براساس شرایط و وضعیت خاص خود عمل می کند، افزود: کره شمالی در برنامه هسته‌ای خود جهت گیریهای نظامی داشته است و آن را رسما اعلام کرده است اما شرایط ایران با کره شمالی کاملا متفاوت است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

شایان ذکر است وزیر کشور و فرستاده‌ ویژه‌ رئیس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ صبح روزپنج شنبه وارد پکن پایتخت چین‌ شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال جواد منصوری سفیر ایران در چین و شماری از مسوولان وزارت امور خارجه این کشور قرار گرفت. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، توسعه روابط دوجانبه ، آگاه سازی مقامات چینی از روند مسائل هسته ای و پیگیری همکاری های بخشی، از جمله اهداف سفر حجت الاسلام و المسلمین " مصطفی‌ پورمحمدی‌ "به کشور چین است.

وزیر کشور و فرستاده‌ ویژه‌ رئیس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌‌ در مدت‌ اقامت‌ دو روزه‌ خود در پکن‌ علاوه بر وزیر امور خارجه‌ چین‌ با مقام‌ های‌ ارشد دیگر این‌ کشور درباره‌ مهم ترین‌ مسایل‌ منطقه‌ ای‌ و جهانی‌ و مساله‌ هسته‌ ای‌ ایران‌ و همچنین‌ مساله‌ خاورمیانه‌ گفتگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، جیانگ یو  سخنگوی وزارت‌خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی در پکن با اشاره به اینکه وزیر کشور و فرستاده رئیس جمهوری ایران در ملاقات با مقام‌های ارشد چین درباره همکاری‌های دو جانبه طرفین و مسایل مورد توجه و علاقه مشترک تبادل نظر خواهد کرد، از پیشرفت‌های حاصله در فرایند حل مساله هسته‌ای ایران استقبال کرده و افزود: توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حل مسایل باقی‌مانده و تنظیم برنامه‌کاری برای این منظور مورد استقبال چین است.

وی ابراز امیدواری کرد ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری های خود را بیش از پیش تقویت بخشیده و با جدیت برنامه کاری را اجرا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین این توافق را برای احیای اعتماد جامعه بین‌المللی به اجرای صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و حل مطلوب آن سودمند دانست و در عین حال بر اجرای قطعنامه‌های ذی ربط شورای امینت به‌شکل واقعی تاکید و اضافه‌کرد: به اعتقاد چین راه حل مساله هسته‌ای ایران مذاکرات دیپلماتیک است و این بهترین انتخاب به حساب می‌آید و با منافع مشترک جامعه بین‌المللی منطبق است.

وی ابراز امیدواری کرد طرفین خویشتنداری خود را حفظ کرده و با صبوری این مساله را در درازمدت حل کنند.

گفتنی است،عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و چند تن از مسوولان وزارت کشور ، مصطفی پورمحمدی را در این سفر همراهی می کنند.

کد خبر 31405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز