دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

همشهری دو - آرش واعظی: ابتدا با ارائه چند خدمت محدود از مجموعه خدمات شهرداری تهران وارد میدان شد.

شهری که همراه است

دفا‌تر خدمات‌الكترونيك شهر، كم‌كم تصديگري در بيشتر امور خدماتي شهرداري را بر عهده گرفت تا هم باري از دوش مديريت شهري بر اثر مراجعات مكرر مردم بردارد، هم مردم را از مراحل سخت اداري كه بايد براي دريافت خدمات طي مي‌شد، نجات دهد و هم تلاشي كرده باشد براي كمتر شدن رفت‌وآمد‌ها در شهر. يعني قرار شد هر شهروندي براي دريافت بخشي از خدمات شهري، به جاي مراجعه به چند مركز و اداره مختلف‌ كه بخشي از بار تصديگري را برعهده داشتند، به يك مركز برود كه تمامي امور را در دست بگيرد. افزايش تعداد اين دفا‌تر براي ارائه خدمات، به‌خصوص در سال‌هاي اخير و با فرامنطقه‌اي شدن بسياري از خدمات، راه‌ها را براي مردم هموار‌تر از گذشته كرد. دفا‌تر خدمات الكترونيك سابقه خوبي در ارائه بسياري از خدمات الكترونيكي در تهران دارد.

  • كمك به ترافيك شهر

آرم طرح ترافيك مي‌خواهيد؟ براي ثبت نام و پيگيري آن بايد سري به دفا‌تر خدمات الكترونيك شهر بزنيد. البته اين از آن مواردي است كه بايد در زماني خاص كه ثبت‌نام طرح آغاز مي‌شود انجام بگيرد. با اين حال ثبت و ارائه مدارك اين درخواست، پيگيري‌ها، تعويض مجوز طرح براي خودرويي ديگر، خريد آرم طرح ترافيك روزانه و هفتگي و كارهاي مربوط به آن در اين دفا‌تر رقم مي‌خورند. ثبت نام براي صدور آرم طرح ترافيك، از سال ۱۳۸۷ در اين دفا‌تر و به‌صورت الكترونيكي انجام مي‌شود. صدور كارت هوشمند شناسايي براي رانندگان اتوبوس‌هاي خصوصي و شركت واحد از ديگر خدماتي است كه در دفا‌تر خدمات الكترونيك ارائه مي‌شود. بعد از صدور اين كارت‌ها، تمديد و تعويض آن هم توسط همين دفا‌تر انجام مي‌شود. يادتان باشد كه پرداخت‌ها در دفاتر با استفاده از كارت عابربانك انجام مي‌شود و براي كارهايي مثل پرداخت عوارض خودرو كه از طريق اينترنت انجام مي‌شود،شما بايد حتما رمز دوم پرداخت اينترنتي داشته باشيد.

  • مهم نيست ساكن كدام منطقه هستيد

شايد اين تصور را داشته باشيد كه مثلا اگر مي‌خواهيد خانه‌تان را نوسازي كنيد بايد به دفتر خدمات الكترونيك شهر منطقه خودتان برويد، اما اينطور نيست. از آنجا كه كاهش زمان ارائه خدمات به مردم ازجمله اولويت‌هاي مهم شهرداري است، خدمات دفاتر به‌صورت فرامنطقه‌اي ارائه مي‌شود؛ يعني مردم مي‌توانند بدون توجه به منطقه سكونت، براي ثبت درخواست‌هايشان به هر كدام از‌ دفاتر خدمات الكترونيك در هر نقطه از تهران مراجعه كنند. هدف از اجراي اين طرح هم كاهش سفرهاي درون شهري و تسهيل در خدمت‌رساني به مردم است. پيش از اين تنها سرويس‌هاي عوارض خودرو، آرم طرح ترافيك و پايان كار آپارتماني و ثبت گزارش‌هاي مرحله‌اي مهندسان ناظر به شكل فرامنطقه‌اي انجام مي‌شد.

  • كارت بليت الكترونيك و كارت منزلت

شهرداري تهران پيرو مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر ضرورت ارائه كارت بليت الكترونيك حمل‌ونقل عمومي، كارت ويژه منزلت و كارت ويژه اقشار خاص، شرايطي را فراهم كرده است تا مردم بتوانند به نشاني اينترنتي eticket.tehran.ir قسمت خدمات كارت مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام كنند. خب حالا شايد سالمندان و همان اقشار خاص دسترسي به اينترنت نداشته باشند يا نتوانند از طريق اينترنت اين كار را انجام دهند. با هماهنگي و همكاري معاونت حمل‌ونقل و ترافيك و سازمان فناوري ارتباطات و اطلاعات شهرداري تهران براي اين گروه از مردم، امكاني فراهم شده تا از طريق مراجعه به يكي از دفاتر خدمات الكترونيك شهر و ارائه مدارك مورد نياز درخواست خود را ثبت و كارت بليت صادره را از طريق پست يا مراجعه به ايستگاه‌هاي تعيين شده دريافت كنند.

  • عوارضي از نوعي ديگر

پرداخت عوارض خودرو، از بخش‌هاي عمده مراجعه به دفا‌تر خدمات الكترونيك است. براي اين كار به شناسنامه خودرو، برگ فروش آن و سوابق پرداختي عوارض نياز داريد. عوارض سالانه خودرو را مي‌توانيد در منزل و از طريق اينترنت هم پرداخت كنيد. براي اين كار بايد به سايت شهرداري تهران به نشاني Tehran.ir مراجعه كنيد. مي‌توانيد برچسب عوارض را به‌صورت پستي و سفارشي دريافت كنيد. اينها درصورتي است كه اطلاعات شما در سامانه ثبت شده باشد، در غيراين صورت براي ثبت اطلاعات خودرويتان بايد يك بار به دفا‌تر خدمات الكترونيك سر بزنيد. در ‌‌نهايت براي دريافت برچسب عوارض خودرو هم بايد به دفا‌تر خدمات الكترونيك برويد. پرداخت عوارض نوسازي، عوارض كسب و پيشه و عوارض موتورسيكلت هم در اين دفا‌تر انجام مي‌شود. براي انجام برخي از كار‌هايتان در اين دفا‌تر، ازجمله پرداخت عوارض، شايد به چيزي حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه زمان نياز داشته باشيد؛ البته درصورت كامل بودن مدارك.

  • از ميوه و تره‌بار تا آتش‌نشاني

دفا‌تر خدمات الكترونيك در حوزه خدمات شهري هم با سازمان‌هاي مختلف شهرداري در ارتباط است و فعاليت‌هاي مختلفي در اين زمينه دارد. ثبت نام كارگران و پيمانكاران ميادين ميوه و تره بار چند سالي است كه در دفا‌تر خدمات الكترونيك انجام مي‌شود. علاوه بر فرايندهاي فصلي مثل واگذاري ميادين ميوه و تره‌بار از طريق مزايده، فعاليت‌هاي ديگري هم مثل ثبت نام براي داوطلبان استخدام در آتش‌نشاني كه با حجم زياد متقاضي روبه‌روست، در اين مراكز انجام مي‌شود. همكاري با سازمان نظام مهندسي در دفا‌تر خدمات الكترونيك باعث شده تا دردسرهاي مردم براي مراجعه به سازمان نظام مهندسي كمتر شود؛ علاوه بر اينكه دسترسي به خدمات اين سازمان راحت‌تر شده است. به‌زودي صدور مجوز حفاري نهادهاي دولتي و املاك شخصي نيز به اين دفاتر واگذار مي‌شود.

  • الكترونيك ملك بسازيد

دريافت مجوز براي ساخت‌وساز ملك، شايد شما را با دفا‌تر خدمات الكترونيك روبه‌رو كرده باشد. خدمات شهرسازي يكي از معروف‌ترين خدمات ارائه شده در دفا‌تر خدمات الكترونيك است و سابقه زيادي دارد. دفا‌تر خدمات الكترونيك جايي است كه در آن مي‌توانيد سراغ صدور انواع مجوز‌ها و پروانه‌هاي ساختماني را بگيريد. پروانه‌هاي تخريب و نوسازي ساختمان، احداث بنا، افزايش طبقات ساختمان، توسعه ساختمان يا تعميرات اساسي و جزئي، تغيير كاربري، تبديل و تقسيم واحد‌ها، تعويض نقشه، تعويض ناظر و محاسب و تمديد و باطل كردن انواع پروانه‌ها در اين شاخه از فعاليت‌هاي شهرسازي دفا‌تر خدمات الكترونيك انجام مي‌شود. انواع گواهي‌هاي ساختماني و خدمات نظارت فني در اين دفا‌تر صادر مي‌شوند. براي مثال مي‌توانيد روي دفا‌تر خدمات الكترونيك براي دريافت گواهي عدم‌خلاف ساختماني، گواهي پايان كار ساختماني، گواهي قدمت بناهايي كه متعلق به قبل از سال ۱۳۴۲ هستند، انواع بلامانع‌ها، تهيه سند پيش‌فروش و انواع گزارش‌ها حساب كنيد. اين گزارش‌ها مي‌تواند مربوط به شروع كار يا خلافي ساختمان باشد. تفكيك يا تجميع پلاك ساختمان مي‌تواند بهانه ديگري باشد كه پاي شما را به دفا‌تر خدمات الكترونيك باز مي‌كند.

کد خبر 313977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha