جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور آمریکا عقب نشینی محدود نیروهاِی امریکا از عراق را اعلام کرد. این سخنرانی با انتقاد دموکرات‌ها مواجه شده است.

جورج بوش، در یک سخنرانی درباره عراق عقب نشینی محدود نیروها از عراق را اعلام کرده اما این سخنرانی با انتقاد سیاستمداران حزب دموکرات مواجه شده است.

وی با اشاره به اظهارات هفته جاری ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کراکر، سفیر این کشور در بغداد، گفت که هرچند آنها روشن کرده اند که آمریکا با چالشی ترسناک در عراق روبروست اما نتیجه گیری کردند که اوضاع عراق در حال بهبود یافتن است و طرح افزایش نیروها درحال موثر افتادن است.[واکنش ایران به گزارش کروکر و پترائوس]
برنامه بوش اگر شرایط خاصی تامین شود شمار نیروهای آمریکا تا تابستان آینده بار دیگر به 130 هزار بازخواهد گشت، یعنی همان تعدادی که تا 9 ماه پیش در عراق حضور داشتند.

از ماه فوریه تاکنون 30 هزار سرباز اضافه در عراق مستقر شده‌اند که بوش حضور آنها را باعث بهبود اوضاع عراق دانست. پس از ورود 30 هزار نیروی تازه آمریکایی در فاصله‌ماه های فوریه و ژوئن هم اکنون 168 هزار سرباز این کشور در عراق مستقر هستند.

دمکرات‌ها در واکنش گفتند که طرح جورج بوش تکرار اشتباهات قبلی است و خواستار مسیر تازه‌ای شدند.

خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می‌گوید آنها با زبان بسیار تندی به سخنان بوش واکنش نشان دادند به طوری که سناتور جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، آن را "خجالت آور" و "عجیب" توصیف کرد.

سناتور جک رید که واکنش رسمی حزب مخالف را فورا پس از سخنرانی بوش قرائت کرد گفت: "رئیس جمهور یک بار دیگر از ارائه طرحی برای پایان موفقیت آمیز جنگ یا ارائه منطقی قانع کننده برای ادامه جنگ بازمانده است."

پیشتر در این هفته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دمکرات، در واکنش به گزارش ژنرال پتریوس گفته بود: "به نظر من اینگونه می رسد که انگار ژنرال پتریوس درحال ارائه طرحی حداقل 10 ساله برای حضور گسترده آمریکا در عراق است."

کد خبر 31376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز