شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاخ سفید، با وجود اذعان یکی از فرماندهان سابق ارتش آمریکا در عراق مبنی بر اینکه ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق برای واشنگتن به یک "کابوس بی‌انتها" مبدل شده، همچنان اصرار دارد که اوضاع عراق پیشرفت داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، تری بون سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات ژنرال ریکاردو سانچز ژنرال بازنشسته آمریکایی که از ژوئن سال 2003 به مدت یک سال فرماندهی نیروهای ائتلاف در عراق را بر عهده داشت، گفت: ما خدمات سانچز را به آمریکا ارج می نهیم. ولی همچنانکه ژنرال دیوید پترائوس فرمانده کنونی نظامیان آمریکایی در عراق و رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق گفته اند هنوز کارهای زیادی در عراق باید به انجام برسد با این حال پیشرفت هایی در این کشور حاصل شده است و این چیزی است که ما هم اینک بر آن تاکید داریم.

سانچز در سخنانی شکست های سیاسی و نظامی در عراق از جمله انحلال ارتش رژیم صدام و ناتوانی در برقراری مناسبات با رهبران قبایل و تشکیل سریع دولت غیر نظامی پس از سرنگونی صدام را تا حد بسیار زیادی عامل بازشدن راه برای فعالیت‌های شبه نظامیان عنوان کرد.

ژنرال سانچز راهبردهای کنونی در عراق ازجمله اعزام سی هزار نیروی اضافی به عراق را تلاشی نومیدانه برای جبران سیاست اشتباه سالیان اخیر در عراق خواند و گفت تردیدی نیست که آمریکا در کابوسی بی‌انتها گرفتار شده است.[سابقه موضوع]

تیری به قلب جنگ تبلیغاتی بوش

در همین حال یک کارشناس آمریکائی اظهارات فرمانده سابق ارتش آمریکا را مبنی بر اشتباه ارتش این کشور در عراق، تیری از روی ترحم به جنگ تبلیغاتی دولت بوش به شمار آورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، فواز جرجیس کارشناس آمریکایی امور استراتژیک درخصوص اظهارات ریکاردو سانچز فرمانده سابق ارتش آمریکا گفت: وی با این سخنان در واقع تز دولت بوش و همپیمانان را که مدعی هستند در جنگ عراق موفق هستند و اوضاع عراق روبه بهبود است نمایان ساخت.

وی ادامه داد: به اعتقاد من واژه هایی که سانچز استفاده کرد بسیار مهم است مثل شکست سخت و اشتباه و این که ملت آمریکا باید مقامات خود را به علت این شکست سخت در عراق مورد حسابرسی قرار دهد بیاورد.

فواز جرجیس در بخش دیگری گفت: این اظهارات سانچز در واکنش به جنگ تبلیغاتی دولت بوش در هفته‌های اخیر است و تیری از روی ترحم به قلب این جنگ تبلیغاتی است که همپیمانان بوش به راه انداخته‌اند و مدعی هستند که استراتژی آمریکا در عراق موفق است و سخن مهمتری که وی گفت این بود که استراتژی آمریکا در عراق تنها شکست را به تعویق می اندازد و ما باید به خاطر بیاوریم که اظهارات سانچز همزمان با گزارش سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد که دولت آمریکا ارائه آن را به تأخیر انداخت.

کد خبر 33861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز