جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: واشنگتن پست جمعه در گزارشی نوشت عراق در حال تقسیم شدن است، اما رهبران آمریکا هنوز آن را درک نکرده‌اند.

 به گزارش ایرنا از نیویورک، این روزنامه نوشت: نخستین تقسیم عراق از استان‌های سنی‌نشین شروع شده است. جوهر اصلی توافق اخیر آمریکا با قبایل استان الانبار، دیاله، صلاح الدین و سایر نقاط این است که آنها در مقابل مبارزه با القاعده از کمکهای تسلیحاتی آمریکا برای کنترل مناطق خود بهره‌مند می‌شوند.

به نوشته واشنگتن پست، وضعیت مناطق شیعیان در جنوب نیز به همین گونه است. این هفته انگلیسی‌ها از بصره خارج شدند و کنترل این مناطق را کاملا به شیعیان سپردند که حال برای کسب کنترل به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و سومین منطقه نیز منطقه کردنشین شمال عراق است که بیش از یک دهه است که مستقل عمل می‌کنند.

واشنگتن پست نوشته است: بدین ترتیب فقط بغداد و حاشیه‌های اطراف آن هنوز تعریف نشده است و با وجود برخی پاکسازی‌های نژادی، آینده پایتخت عراق هنوز مشخص نیست.

این روزنامه افزوده است: اکثریت جمعیت بغداد شیعه هستند ولی در آن مناطق سنی‌نشین نیز وجود دارد و هدف از طرح افزایش نیرو در بغداد نیز تلاش برای ایجاد ثبات مجدد در این شهر است.

واشنگتن پست در ادامه تصریح دارد منتقدان این طرح معترض هستند که مسلح کردن شورشیان سابق سنی تنها زمینه را برای ورود عراق به یک جنگ داخلی بزرگتر فراهم می‌کند.

به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود دولت شیعه عراق در بغداد ارتش خود را به استان پهناور الانبار انتقال دهد که در آن نه هیچ شیعه‌ای وجود دارد و نه نفت، ولی برای چه؟ به نظر می‌رسد احتمال این مساله بسیار بیشتر است که استان مسلح الانبار و خودمختار یک توازن قدرتی ایجاد خواهد کرد که باعث قطع روابط با دولت مرکزی در بغداد خواهد شد.

این روزنامه می‌نویسد: با پیشروی تقسیم شدن عراق، دولت مرکزی قطعا بسیار ضعیف خواهد شد. قدرت آن ممکن است فراتر از بغداد نرود و در عمل به یک منطقه چهارمی تبدیل شود که در آن شیعیان و سنی‌ها در کنار هم زندگی می کنند.

واشنگتن پست افزوده است: این درحالی است که ما به یک دولت مرکزی نیاز داریم زیرا هرچند ممکن است دولت عراق تنها یک پوشش باشد، ولی وجود آن ضروری است زیرا تقسیم حقوقی عراق به چند بخش مختلف باعث مداخله نظامی کشورهای همسایه خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، عراقی ضعیف و تقسیم شده بهترین نتیجه این جنگ نیست. هدف اولیه ما رسیدن به عراقی دمکرات و متحد پس از صدام بود ولی به نظر می‌رسد تا رسیدن به این آرزو بسیار فاصله داریم.

این روزنامه تصریح دارد: البته تمامی این شرایط بخاطر اشتباهات راهبردی بود که آمریکا پس از تهاجم به عراق مرتکب شد.

اشغال پنج ساله عراق توسط آمریکا و انگلیس تاکنون ‪ ۷۰۰‬هزار عراقی را به کام مرگ فرستاده و اکنون نیز به نظر می‌رسد دو کشور در حال اجرای آخرین سناریوی خود برای ملت عراق هستند که همان تجزیه عراق است.

کد خبر 30851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز