شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: بعد از ازدواج هنر خوب ارتباط برقرار کردن و گفت‌وگو از هر مهارتی در ایجاد و حفظ تفاهم مهم‌تر است.

 خيلي از مشاجره‌ها و طولاني شدن سوء تفاهم‌ها بين زن و شوهر به‌خاطر نداشتن اين مهارت است. اگر مي‌خواهيد اين هنر را بهتر ياد بگيريد و خود را اصلاح كنيد قدم اول اين است كه اختلاف خود با همسر يا حتي خانواده‌هايتان را مرور كنيد و به نقطه ضعف‌هاي خود پي ببريد.

  • داور خود باشيد

مثل داورها با مرور شيوه ارتباط برقرار كردنتان شروع كنيد؛ اينكه براي گفتن منظور و اعلام مخالفت‌ و ابراز علاقه به همسرتان چقدر موفق هستيد يا چه اندازه دردسر ساخته‌ايد؟ خودتان را هر چند روز يك‌بار و حتي هرشب ارزيابي كنيد و براي اجراي نقش بهتر خود، بعد از مدتي مشخص تشويق و تنبيه هم درنظر بگيريد!

  • بدنتان را به حرف بياوريد

بهتر است پيشرفت‌تان را از نقطه راحت ارتباط شروع كنيد. مي‌توانيد قبل از زبانتان، بدنتان را حرفه‌اي كنيد. چشم، نوع لبخند و نحوه اشاره‌ها مهم‌اند؛ مثلا وقتي احوالپرسي مي‌كنيد، حالت دست‌ها، نوع نشستن، فاصله قرار گرفتن تا همسرتان و... همه مي‌تواند در ابراز بهتر منظورتان موقع حرف زدن به شما كمك كند. چند نمونه از تمرين‌هاي زبان بدن را بدانيد:
براي اينكه موقع حرف زدن و ارتباط‌گيري خود را محكم و شاداب نشان دهيد، صاف بنشينيد يا كمرتان را موقع ايستادن در يك خط نگه داريد.
تمرين كنيد تا بتوانيد از انواع لبخندها مثل وقتي راضي هستيد، خوشحاليد، لج‌تان درآمده، مي‌خواهيد كسي را تحسين كنيد و...جلوي آينه استفاده كنيد.
از حركاتي مانند دست به كمر حرف زدن، وَررفتن با‌صورت يا بدن، آدامس خوردن و... هم موقع حرف زدن دوري كنيد. همسرتان براي فهميدن بهتر منظور شما نبايد حواسش پرت شود و فكر كند كه شما به او كم توجهيد يا حالت تدافعي مثل دعوا كردن به‌خود گرفته‌ايد.

  • شيوه‌هاي اثر‌گذار در گفت‌وگو با همسر

براي اينكه مرد خانه شما متوجه منظورتان شود و بتوانيد در آرامش با او گفت‌وگو كنيد، خلاصه، روشن و با اعتماد به نفس حرف بزنيد.
براي اينكه خانم خانه حرف‌هاي شما را به خوبي درك كند، مي‌توانيد در زمان آرامش او، با صداي آهسته، بدون مقايسه با ساير افراد، روشن بدون استفاده از سؤالات مكرر با او حرف بزنيد.
از خود افشايي آغاز كنيد. اجازه دهيد همسرتان با اين كار به شما اعتماد ‌كند و فضا را آرام و صميمي احساس كند.
در كلامتان بيشتر از من استفاده كنيد تا تو، شما و...: «من احساس شرمندگي كردم وقتي در جمع با من اينگونه صحبت كردي».
گمانه زني، كنايه و عبارت‌هاي غيرمستقيم را از كلامتان حذف كنيد؛ ممكن است ديگران تعبير ديگري از سخن شما پيدا كنند.
روي نكات مثبت و خوب ديگران تمركز كنيد. سعي كنيد ديگران را تحسين كنيد.
زمان و مكان خوبي براي گفت‌وگو درنظر بگيريد و حتما در مورد تفاوت‌هاي فطري مردان و زنان در اين حوزه مطالعه كنيد.

کد خبر 313706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha