شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: در سرمای فصل زمستان که بیماری‌ها شدت می‌گیرد، خیلی از همسران درگیر بیماری یا پرستاری از همسر بیمار خود می‌شوند.

حلقه ازدواج

همسران آگاه و هوشيار از شرايط سخت بيماري به‌درستي استفاده مي‌كنند و آن را به فرصتي براي محبت بيشتر و هرچه‌بهتر كردن رابطه عاطفي تبديل مي‌كنند.

  • به ساعت دارو خوردن او توجه كنيد

در دوران بيماري يكي از همسران، اگرچه نظم معمول زندگي به‌هم مي‌ريزد و وظايف يك همسر بيشتر مي‌شود اما فرصت خوبي براي اثبات عملي محبت پرستار است. اين دوران سهم خوبي در تحكيم زندگي همسران مي‌تواند داشته باشد و فضاي انس بين آنها را دوباره ايجاد مي‌كند. در اين مواقع اصلا رختخوابتان را از هم جدا نكنيد. پيغمبر اسلام(ص) مي‌فرمايند : بهترين شما كسي است كه براي اهل‌بيتش خوب‌تر باشد و من نسبت به خانواده‌ام از همه بهتر هستم. حس خوب تنها نبودن در روزهاي بيماري و توجه و محبت از سوي همسر، يادآوري ساعات دارو، كم كردن حجم انتظارات همسر در خانه‌داري يا كسب درآمد را جدي بگيريد.

  • پرستاري از تن و روح

اين مسئله 2روي سكه دارد؛ از طرفي همسر پرستار اگر بخواهد طوري وانمود كند كه «ببين من چقدر زحمت مي‌كشم، خسته شدم، هيچ‌كس به غيرمن به داد تو نمي‌رسه، حجم كارام بالا رفته و... » مي‌تواند حس طرد‌شدن و بي‌وفا بودنش را در همسر بيمارش ايجاد كند. اين حس‌هاي منفي علاوه بر اينكه حال جسمي و روحي را بدتر مي‌كند مي‌تواند بيمار را عصبي، انتقامجو كند و حس دلخوري را در او ايجاد كند. از طرف ديگر اگر فرد بيمار هم كم طاقت و پرتوقع باشد مي‌تواند پرستار را خسته و نااميد كند.
پرستاري با روي گشاده و همراه با مهرباني را واسطه آگاهي‌بخشي به همسرتان كنيد. اين پرستاري بي‌منت و ترحم مي‌تواند همسرتان را از آسيب‌هاي اجتماعي دور نگه‌دارد. با وجود خستگي اما حواستان به سلامتي خودتان و ظاهرتان هم باشد.

  • خودت مهمي نه كار و پول

درمان بيماري خرج دارد و اگر در اين شرايط كار و درآمد بيمار هم تعطيل شود كه اوضاع وخيم‌تر هم مي‌شود. هم‌اكنون وقت آن است به او نشان بدهيد كه اگر به‌خاطر بيماري وظايفش زمين مانده باشد مثلا مشكل مالي ايجاد شده باشد باز هم شما فكري خواهيد كرد و به موقع دكتر و دارو را تأمين مي‌كنيد. اينطور وقت‌ها حتي قرض كردن، خرج كردن پس‌اندازهاي روز مبادا، فروش طلا و...مي‌تواند خرج سلامت همسر و عميق شدن رابطه‌تان شود. اگر مرد به همسرش نشان دهد كه مهم نيست به‌خاطر مريضي كارهاي خانه بماند يا خرج زيادي ايجاد شود و آنچه مهم است سلامتي همسر است و زن هم اگر در اين شرايط كه همسرش چند روز نياز به استراحت دارد دائم از قسط‌هاي عقب‌مانده و دخل و خرج خانه و كمبودها نگويد مي‌تواند منتظر عملكرد بهتر همسرش بعد از دوره بيماري‌اش باشد.

کد خبر 319357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha