سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

ابوالفضل جلیلی: اگر فیلمساز نمی‌شدم، دوست داشتم خبرنگار باشم؛ خبرنگاری آزاد و مستقل که بتوانم از مقام مسئولی سؤال کنم، به دفتر هر وزیری بروم و بتوانم خواهان مطالبات مردم باشم.

ابوالفضل جلیلی

 ما مردم نازنين و شريفي داريم كه در سخت‌ترين شرايط اقتصادي هم شرافت خود را به حراج نمي‌گذارند؛ مردمي كه انتظار دارند افراد مسئول در راستاي بهبود شرايط زندگي‌شان گام بردارند. خبرنگار مي‌تواند حلقه واسطه مردم با مسئولان باشد. رسانه اگر به‌درستي به وظايف خود عمل كند، كاستي‌ها و آسيب‌هاي جامعه را منعكس مي‌كند. رسانه اگر پرسشگر باشد مي‌تواند سؤال‌هايي را كه مردم كوچه و بازار از مسئولان دارند، انتقال دهد.

چنين رسانه‌اي مي‌تواند مانع بروز مفاسد اجتماعي شود. براي رسيدن به چنين جايگاهي در قدم اول بايد خبرنگار و رسانه‌اي كه در آن قلم مي‌زند، به ‌شأن و جايگاه خود واقف باشند و به آن احترام بگذارند. خبرنگاري واقعا حرفه دشواري است و از آنجا كه رفقاي خبرنگار زيادي دارم خوب مي‌دانم كه بسياري از افراد اين قشر با سيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند. وقتي خبرنگاري با من تماس مي‌گيرد حتي اگر حس كنم خيلي باتجربه و احياناً نسبت به‌كارش وارد نيست هم تلاش مي‌كنم در حد امكان پاسخگويش باشم. هيچ‌وقت دلم نيامده پاسخ خبرنگاران جوان و كم‌تجربه را ندهم.

مي‌دانم كه اين حرفه چه دشواري‌هايي دارد و هم اينكه خودم عاشق خبرنگاري هستم. از آنجا كه تعدادي از نزديك‌ترين دوستانم خبرنگار هستند، با مشكلات رسانه‌ها آشنايي كافي دارم. يكي از مهم‌ترين آرزوهايم اين است كه رسانه‌هاي كشور به چنان قدرت و تأثيرگذاري‌اي برسند كه هيچ مقام مسئولي نتواند پاسخگوي نقدهايشان نباشد. براي تحقق اين آرمان رسانه‌ها هم بايد موضع خطي و جناحي‌شان را كنار بگذارند. فضاي رسانه‌اي كشور نيازمند تعادل است. تعادل يعني پرهيز از غلتيدن به دامن خط‌كشي‌هاي مرسومي كه باعث مي‌شود رسانه از مرز بي‌طرفي عدول كند.

رسانه‌اي كه بتواند بي‌طرفي‌اش را حفظ كند، نقدش هم بهتر شنيده مي‌شود و افراد آگاه آن را به‌حساب تسويه‌حساب جناحي نمي‌گذارند. رسانه‌اي كه مي‌خواهد امتداد صداي مردم باشد، نه بي‌جهت از دولتي دفاع مي‌كند و نه بي‌دليل به انتقاد مي‌پردازد. يعني معضلات برخي رسانه‌هاي ما افتادن در دوقطبي سياه و سفيد است؛ چنان‌كه گويي هيچ حد وسطي وجود ندارد و همه‌‌چيز يا به‌شدت سياه است يا به‌شدت سپيد. درحالي‌كه در فضاي صميمي و خالصانه است كه هم انتقاد درست بهتر انعكاس مي‌يابد و هم تمجيدي كه برخاسته از نظرات كارشناسانه است نه خواسته‌هاي جناحي. آن وقت خبرنگاري هم مي‌شود بهترين شغل دنيا؛ شغلي كه از شرافت و جذابيت به‌صورت توامان برخوردار است.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 313416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha