سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

رضا رویگری : این روزها بازهم آلودگی هوا افزایش یافته و نفس کشیدن در پایتخت واقعا دشوار شده است، جوری که هر کدام از ما جای اکسیژن انگار داریم سرب وارد ریه‌هایمان می‌کنیم.

رضا رویگری

من به عنوان يك تهروني قديمي، گذشته‌ها را خوب به‌خاطر دارم؛ روزگاري كه هنوز هواي پايتخت اينقدر آلوده نبود و مي‌شد در كوچه و خيابان‌ها قدم زد و نفس كشيد؛ روزگاري كه مي‌توانستي حس كني چرا آغامحمدخان قاجار قريه تهران را به عنوان مكاني خوش آب و هوا به عنوان پايتخت انتخاب كرد.

حالا اما سال‌هاي سال است كه آلودگي هوا تهران را به شهري تبديل كرده كه شهروندانش به سختي در آن نفس مي‌كشند. اين آلودگي ازحدگذشته، به خصوص براي افراد مسن، بيماران قلبي و كودكان به شدت آسيب‌آفرين است. مسئولان بايد فكري جدي براي هواي پايتخت بكنند. تا دلتان بخواهد نهاد و ارگان دولتي داريم كه رسيدگي به وضعيت هوا جزو شرح وظايف‌شان محسوب مي‌شود. نمي‌خواهم بگويم اين نهادها خيلي كوتاهي كرده‌اند كه به اين وضع دچار شده‌ايم ولي شايد بتوان گفت خيلي‌وقت‌ها عملكرد‌ها چنان كه بايد نبوده است. خيلي‌وقت‌ها موضوعات زيست‌محيطي در اولويت قرار نگرفته و نتيجه‌اش همين وضعيت اسفباري شده كه شاهدش هستيم.

الان واقعا زندگي‌كردن در تهران دشوار شده، در اين همه بيماري كه در جامعه شاهدش هستيم و پايين آمدن سن سكته قلبي، نقش و سهم آلودگي هوا را نبايد فراموش كنيم. نفس كشيدن اولين و بديهي‌ترن اصل حيات يك انسان است و حالا نفس‌هاي ما آلوده به سربي شده كه بركل تهران سايه افكنده است. چيزي كه ما الان شاهدش هستيم به مرگ تدريجي شهروندان منجر مي‌شود. براي حل اين مشكل هم بايد همه بسيج شوند.

هم نهادهاي دولتي و هم مردم كه مي‌توانند با استفاده كمتر از خودروهاي شخصي قدري از آلودگي هوا بكاهند، بايد جدي‌تر و با احساس مسئوليت بيش‌تر وارد ميدان شوند. نقش و تاثير اقدامات دولت در كنار حمايت و همراهي مردم، بسيار مهم و چشمگير مي‌تواند باشد. درباره آلودگي هوا نمي‌شود همه تقصيرات را به گردن مردم انداخت و در اين مورد خاص برخي نهادهاي دولتي عملكرد چندان مناسبي نداشته‌اند كه وضع ما اين‌چنين شده است.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 318246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha