شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

مجید مظفری: وقتی رانندگی می‌کنیم چقدر حواسمان به رعایت حقوق دیگران است و درمقابل چقدر دغدغه بموقع رسیدن به محل کار یا منزلمان را داریم؟ آنچه در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم نشان‌دهنده این نکته است که مورد دوم بیشتر برایمان اهمیت دارد.

مجید مظفری

 وضعيت رانندگي ما سال‌هاست كه از مرز بحران عبور كرده، اينكه حوصله نداريم، گرفتاريم، ترافيك عصبي‌مان كرده، ديرمان شده و... نمي‌تواند دلايلي منطقي براي زيرپا گذاشتن قانون باشد. از همه بدتر نحوه برخورد برخي از ما هنگام جريمه‌شدن است. مامور زحمتكش و وظيفه‌شناسي كه ما را به‌دليل تخطي از قانون جريمه مي‌كند گاهي با بدترين توهين‌ها مواجه مي‌شود. چرا؟

چون به وظيفه‌اش عمل مي‌كند و ما انتظار داريم عمل خلاف قانون ما از سوي او ناديده گرفته شود و چون اين اتفاق نمي‌افتد به خودمان اجازه پرخاش و رفتارهاي نامناسب را مي‌دهيم. فرقي هم نمي‌كند كه در خياباني شلوغ باشيم يا جاده‌اي خلوت. به هر حال انتظارمان چشم‌پوشي از تخلفي است كه مرتكب شده‌ايم.

بديهي است كه چنين شهرونداني در اكثريت قرار ندارند و بسياري از افراد يا تخلف نمي‌كنند يا اگر هم مرتكب تخلف رانندگي شدند از جريمه قانوني تمكين مي‌كنند. روي سخن من با آن دسته از شهرونداني است كه قانون را زيرپا مي‌گذارند و در صورت جريمه شدن نيز برآشفته مي‌شوند. دوستان!

يك لحظه خودتان را جاي مأموري بگذاريد كه در سرما و گرما و در خيابان و جاده ايستاده تا امنيت جاني و مالي ما تأمين شود تا كمتر تصادف كنيم و كمتر جان‌هاي شيرين بر اثر غفلت از دست بروند. حتما مي‌دانيد كه كشور ما متأسفانه به‌لحاظ تعداد كشته‌هاي حاصل از تصادف رانندگي جزو كشورهاي صدرنشين محسوب مي‌شود.

حتما اين را هم مي‌دانيد كه درصد قابل‌توجهي از تصادف‌ها به علت خطاي انساني رخ مي‌دهد؛ خطاهايي كه من و شما به‌سادگي آب‌خوردن مرتكب مي‌شويم چون حوصله نداريم قانون را رعايت كنيم، چون ديرمان شده و مي‌خواهيم زودتر به مقصد برسيم و... در چنين شرايطي به‌جاست كه همه، هم در رعايت قانون كوشاتر باشيم و هم اينكه به مجريان قانون احترام بگذاريم؛ احترامي ويژه به ماموران وظيفه‌شناسي كه در شرايط جوي نامطلوب هم دست از انجام وظيفه‌شان برنمي‌دارند. به‌گمانم در هر دو زمينه با فرهنگ‌سازي مي‌توانيم به دستاوردهاي قابل‌تأملي برسيم. هرچه باشد ما متعلق به كشوري هستيم با پيشينه فرهنگي غني و قدمتي چند هزارساله. شأن ايران ما بسيار فراتر از رفتاري است كه از برخي از ماها در خيابان‌ها و جاده‌ها سرمي‌زند. به جان‌هاي شيرين‌مان احترام بگذاريم.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 316091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha