دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

محمد متوسلانی : هر چقدر مسئولین و مردم ارتباط درست تری داشته باشند و صادقانه با هم صحبت و همکاری کنند، نتیجه بهتری عایدشان می‌شود.

 محمد متوسلانی

به‌ويژه درباره مسائل اجتماعي، چون اين مسائل اجتماعي هم گريبانگير خود جامعه است و هم براي مسئولان مشكل ساز.در نتيجه آن سياست قبلي كه مبتني بر احتياط در اطلاع‌رساني و سرپوش گذاشتن بر مشكلات اجتماعي بود و مردم را نامحرم دانستن و در جريان مسائل قرار ندادن امروزه ديگر مورد قبول كسي نيست.

آن سياست‌ها عملا ديگر نمي‌تواند كار سازباشد. اگر مردم فكر كنند و برايشان دقيقا مشخص شود كه مشكلات چه چيزهايي هستند، مشاركت مردمي در حل بحران‌هاي اجتماعي مي‌تواند بسيار كار ساز باشد؛ چرا كه گاهي مردم در جريان دقيق و فني مشكلات قرار ندارند و اين اطلاع‌رساني و شفافيت مسئولان است كه به مردم براي حل بحران‌ها كمك مي‌كند.

هم جامعه و هم مسئولان با اين نوع نگاه مي‌توانند بهتر عمل كنند چرا كه با آگاهي بيشتر و مشاركت دوسويه با آسيب‌ها برخورد خواهند كرد. فهم آبشخور نابساماني‌ها از جانب مردم مهم است. اين فهم در واقع پاسخ به چرايي وقوع آسيب‌هاست. شما وقتي بيماري را تشخيص دهيد مي‌توانيد داروي مؤثري براي آن به‌كار ببريد اما اگر بيماري درست تشخيص داده نشود، طبيعي است كه درمان راه به جايي نمي‌برد.

گروه‌هاي مردم نهاد يا همان NGO‌ها در اين زمينه سهم بسزايي دارند. هرچقدرفعاليت اين گروه‌هاي مردم نهاد بيشتر شود ياري‌رساندن به مسئولان نيز بهبود مي‌يابد.گروه‌هاي مردم نهاد اول بايد خود را معرفي و در قدم بعدي جلب اعتماد كنند و نشان دهند كه مي‌توانند براي رفع معضلات قدم جدي بردارند. طبيعي است كه NGO‌ها در اين بستر مي‌توانند مؤثر‌تر رفتار كنند. اين تجربه پيش‌تر از ما در دنيا نتايج درخشان داشته است.

تجربه NGO‌ها در ايران نيز تا به حال باعث برداشتن قدم‌هاي مثبتي شده است اما به‌دليل اينكه اين فرهنگ‌سازي‌ لازم و اطلاع‌رساني صحيح در قبال آن پيش‌تر انجام نشده است و جامعه چندان با فعاليت اين گروه‌ها آشنا نيست نتوانسته‌اند آنچنان كه بايد و از اين نهادها انتظار مي‌رود، نتايج ملموسي را نظاره كنيم.

ازطرفي بايد گفت ازجمله موضوعاتي كه در اين ميان بايد بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد رفتار مهربانانه در ميان شهروندان است. عدم‌اعتماد باعث شده است كه ارتباطات مهربانانه دررفتار شهروندي گم شود و خود اين موضوع به پرخاشگري‌ها و ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي مرتبط انجاميده است. البته مهرباني به‌معناي اعتماد تام به همه نيست تا در قبال رفتارها و سوءاستفاده برخي و سلب اعتمادها مهرباني نيز درميان شهروندان از بين برود. در اين معنا مهرباني بايد توأم با عقلانيت و خرد اجتماعي باشد. اينگونه، هم به گسترش مهرباني در شهر و رفتار‌هاي شهروندي كمك كرده‌ايم و هم از آسيب‌هاي احتمالي سوءاستفاده از مهرباني‌هاي شهروندي كاسته‌ايم.

  • بازيگر و كارگردان سينما و تلويزيون
کد خبر 318941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha