سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

درحالی‌که قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی برای شرکت در دومین اجلاس مذاکره درباره سوریه در وین آماده می‌شوند، دستور کار این اجلاس این بار مشخص‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

جنگ

ديروز وزير امور خارجه انگليس گفت، زماني كه قدرت‌هاي جهاني شنبه آينده براي گفت‌وگو درباره توافق سياسي جنگ سوريه در وين جمع مي‌شوند، يكي از اصلي‌ترين نكات مورد اختلاف اين است كه مشخص شود كدام گروه‌هاي اپوزيسيون سوريه در مذاكرات آتي حضور خواهند داشت. فيليپ هاموند گفت، غرب ممكن است از گروه‌هايي حمايت كند كه چندان «ميانه‌رو» هم نباشند.

به گزارش ايسنا، هاموند در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك‌تايمز در اين‌باره گفت: « به عقيده من، افرادي كه ما مجبوريم با آنها وارد مذاكره ‌شويم شامل كساني هستند كه براي آينده سوريه ديدگاهي دارند كه با ايده ما متفاوت است؛ ديدگاهي كه ما با آن موافقت نخواهيم كرد. اما اگر آنها افرادي بودند كه روي ديدگاهشان بحث كردند، كساني كه آماده‌اند نظرشان به رأي مردم گذاشته شود و آماده هستند تا تصميم مردم سوريه را بپذيرند و در گفت‌وگوهاي دمكراتيك حاضر شوند، پس از آن نظر من اين است كه ما مي‌توانيم آنها را وارد مذاكره كنيم. هيچ گروه سوري‌ در دور اول مذاكرات كه 2 هفته پيش در وين برگزار شد، حضور نداشتند.

نشست 2 هفته قبل وين با هماهنگي آمريكا و روسيه و با حضور 17كشور منطقه وجهان با حضور نماينده سازمان ملل برگزار شد. آن جلسه 7ساعت به طول انجاميد و بعد از پايان يافتن، وزراي خارجه آمريكا و روسيه و نماينده سازمان ملل در يك كنفرانس خبري نتايج آن را اعلام كردند.

جان كري و سرگئي لاوروف تأكيد كردند كه اختلاف بر سر نقش بشار اسد در آينده سوريه همچنان باقي است اما طرف‌ها در اين مذاكرات 7 ساعته پذيرفتند كه بايد راه‌حل سياسي براي اين بحران يافت. قرار شد نماينده سازمان ملل يعني استفان دي ميستورا مسئول هماهنگي ميان دولت و مخالفان سوريه براي برگزاري مذاكرات سياسي شود؛ مذاكراتي كه احتمالا مسكو ميزبان آن خواهد بود. اما بن‌بست ديپلماتيك بر سر اينكه چه‌كسي «تروريست» است و چه‌كسي گروه «اپوزيسيون مشروع» در سوريه محسوب‌ مي‌شود، همچنان در صدر اختلاف‌نظرهايي است كه درباره آينده سوريه مطرح است. لاوروف ديروز در سخناني گفت، مذاكرات وين بايد روي اين مسئله متمركز باشد كه چه‌كسي اپوزيسيون سوريه است و چه‌كسي را بايد افراطي درنظر گرفت، نه اينكه آيا اسد بايد جايگزين شود يا خير؟

  • صهيونيست‌ها به‌دنبال سهم‌خواهي

بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه در واشنگتن به سر مي‌برد ديروز در سخناني در مؤسسه آمريكن اينترپرايز كه وابسته به نومحافظه‌كاران آمريكايي است، درباره سوريه صحبت كرد. او گفت كه بايد دغدغه‌هاي اسرائيل درباره سوريه درنظر گرفته شود. او گفت كه سوريه ويران شده و فكر هم نمي‌كند كه به‌طور كامل به اين زودي بازسازي شود. نتانياهو مدعي شد كه هرگونه توافق بين‌المللي درباره آينده سوريه بايد با ملاحظه نگراني‌هاي اسرائيل صورت بگيرد.

  • پيشروي ارتش سوريه در حلب

ارتش سوريه در ادامه پيشروي‌هايش در حلب، به شكستن محاصره فرودگاه كويرس نزديك شده و درگيري‌هاي دو طرف در شرق فرودگاه نظامي كويرس ادامه دارد. اين فرودگاه از 3 سال قبل تا‌كنون در محاصره داعش است. ارتش سوريه همچنين چند روستا در جنوب شهر الحاضر در حومه جنوبي حلب را از تروريست‌ها پس گرفته است.

کد خبر 313404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha