«اتفاق‌نظر مسئولان ارشد در ایران، مشکلات و کشمکش‌های به‌وجود آمده در عراق، سوریه و مصر به‌عنوان ۳مقصد مهم گردشگری فرهنگی و تاریخی و شرایط خوب ایجاد شده پس از توافق وین در حوزه اقتصاد و سیاست کشور ۳عاملی هستند که ظرفیت ویژه ایران در حوزه گردشگری را فراهم کرده‌اند.»

گردشگری

اين سخنان، اظهارات مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور در ديدار با سفرا و مسئولان نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور است.او ديروز از آماده شدن يك دفترچه كوچك «همراه سفر» به‌عنوان دستورالعمل گردشگران ورودي به ايران براي رعايت قوانين و شئونات كشور خبرداد.

سال گذشته ميلادي يك ميليارد و 200ميليون گردشگر در جهان سفر كردند كه اين سفر 1476ميليارد دلار به كشورهاي مختلف سرازير كرد.رئيس سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: 900پروژه گردشگري با اعتبار 30هزار ميليارد تومان و ميانگين پيشرفت فيزيكي 45درصد در نقاط مختلف ايران در دست ساخت است. بسته سرمايه‌گذاري پساتحريم نيز با حدود 1500پروژه و اعتبار 30ميليارد دلار به 2زبان فارسي و انگليسي به سرمايه‌گذاران ارائه شده و قرار است تا هفته آينده اين بسته به زبان عربي نيز ترجمه شود.

سلطاني‌فر از تلاش‌ها براي رفع مشكلات مرتبط با صدور ويزا خبر داده و ابراز اميدواري كرده است ظرف چند‌ماه آينده با لغو تحريم‌ها عليه ايران امكان صدور كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي نيز در داخل كشور فراهم شود. او البته ضعف در كيفيت عرضه خدمات گردشگري را نيز تأييد كرده و گفته است كه آموزش 16هزار نفر در حوزه گردشگري با استفاده از امكانات بخش خصوصي، سازمان جهاني جهانگردي و شوراي جهاني سفر در حال انجام است. وي تعداد هتل‌هاي 4 و 5 ستاره ايران را 130هتل اعلام كرد و گفت: اين تعداد بايد به 400هتل برسد و براي تحقق اين هدف بايد سالانه 30هتل ساخته شود. به گفته او هم‌اكنون 124هتل 4 و 5 ستاره در كشور در حال ساخت است كه اگر منابع مورد نياز كه مبلغ 15هزار ميليارد تومان است تا 3سال آينده فراهم شود، شايد در طول فعاليت دولت يازدهم تعداد هتل‌هاي كشور بيش از دوبرابر تعداد موجود شود.

اظهارات مسعود سلطاني فر از آينده صنعت گردشگري ايران اميدوار‌كننده است، اما شنيدن نظرات سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور درخصوص نيازهاي گردشگري ايران نيز بيانگر آن است كه مسير گردشگري ايران هنوز كامل نيست.مهدي فاخري سركنسول ايران در هنگ‌كنگ كه قلب اقتصادي چين و آسياست از علاقه زياد شركت‌هاي بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري در ايران خبر مي‌دهد كه نيازمند ارائه تسهيلات، تشويق و ترغيب است.

محسن پاك‌آيين سفير ايران در جمهوري آذربايجان استقرار مراكز هدايتي در مرز مشترك ايران و آذربايجان و ارتقاي امنيت براي گردشگران را نيازهاي اصلي گردشگري در حوزه فعاليت خود اعلام مي‌كند.كيومرث فتوحي قيام سفير ايران در ناميبيا نيز تأمين تجهيزات و تاسيسات در مسيرهاي كشور و آموزش‌هاي گردشگري را از مهم‌ترين نيازها در اين حوزه خوانده است.

عليرضا بيگدلي سفير ايران در تركيه نيز بر صنايع‌دستي و شناساندن آن به جهان تأكيد دارد. او پيشنهاد مي‌كند كه هنرمندان ايراني صنايع‌دستي به جهان معرفي شوند و قيمت مناسب براي اقلام صنايع‌دستي مشخص شود. بيگدلي البته به بازنگري در نقاط پروازي با تركيه نيز تأكيد كرده است.

جلال كلانتري سفير ايران در مكزيك اما نگاه فرهنگي بيشتري به موضوع گردشگري و ميراث فرهنگي دارد. او مي‌گويد: بايد به ساير زبان‌ها به‌ويژه زبان اسپانيولي در تهيه لوح‌هاي فشرده و اقلام تبليغاتي معرفي ايران توجه شود.

او حتي از آمادگي براي ايجاد نمايشگاه دائمي صنايع‌دستي ايران در يكي از بهترين موزه‌ها و اماكن فرهنگي مكزيك خبر داد.محمدحسن حبيب‌الله‌زاده نيز كاردار ايران در لندن است كه مي‌گويد، درخواست براي سفر به ايران افزايش يافته و تسهيلات صدور ويزا به‌ويژه براي شيعياني كه در انگلستان زندگي مي‌كنند بايد بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد. حميدرضا مختص‌آبادي سركنسول ايران در بصره اما بر ساماندهي ارائه خدمات گردشگري و حمل‌ونقل زائران عراقي تأكيد مي‌كند و مي‌گويد كه بايد در كريدور بين شلمچه و بصره نمايشگاه دائمي ايران‌شناسي برپا شود.

  • عقب ماندن گردشگري از سند چشم‌انداز

ايران بايد براساس سند چشم‌انداز 20ساله كشور تا پايان سال1404 ميزبان 20ميليون گردشگر با درآمد 30ميليارد دلار از محل گردشگري باشد. آنطور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد، 10سال از سند چشم‌انداز گذشته و تنها 5ميليون گردشگر به ايران سفر كرده‌اند.به گفته سلطاني‌فر، بخش گردشگري 50درصد از اهداف سندچشم‌انداز كشور عقب است.

کد خبر 313151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha