اسالله افلاکی: طرح مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت برای گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، درصورت تصویب بر صنعت گردشگری ایران تأثیر منفی خواهد داشت.

دكتر علي‌اصغر شالبافيان، عضو هيأت علمي دانشكده گردشگري دانشگاه سمنان ‌با بيان اين مطلب به همشهري گفت: اجراي اين طرح باعث كاهش شمار گردشگران 38كشوري مي‌شود كه بدون ويزا به آمريكا سفر مي‌كنند و حجم ورودي اين گردشگران را به كشور كاهش مي‌دهد.

براساس طرحي كه اخيرا در مجلس نمايندگان آمريكا به تصويب رسيد و براي نهايي شدن نياز به تأييد مجلس سنا و تأييد رئيس‌جمهور اين كشور دارد، شهروندان 38كشور كه براي سفر به آمريكا نيازي به دريافت ويزا ندارند، درصورت سفر به ايران، بايد براي ورود به آمريكا ويزا بگيرند.

در بخشي از اين طرح نيز تأكيد شده، شهروندان ايراني داراي تابعيت يكي از اين 38كشور نيز قبل از سفر به آمريكا بايد ويزا دريافت كنند؛ محدوديت تازه‌اي كه براي شهروندان ايراني‌الاصل اين 38كشور اروپايي مشكلاتي ايجاد مي‌كند.شالبافيان مي‌گويد: اين طرح در واقع آن رونقي كه براي گردشگري بعد از توافق هسته‌اي تصور مي‌شد را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. بر همين اساس ايران بايد با سازوكارهاي تعريف شده از پيامدهاي منفي اين طرح پيشگيري كند.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: در گام نخست ايران مي‌تواند براساس يك برنامه بلندمدت، بخشي از اقتصاد گردشگري خود را بر توسعه گردشگري داخلي متمركز كند. اين درس‌آموزي و تجربه‌اي است كه وجود دارد و در شرايط مواجهه با نوسانات اقتصادي و نوسانات سياسي مي‌توان آن را عملي كرد. در واقع براساس اين تجربه، دولت بايد براي رونق گردشگري روي متغيرهايي متمركز شود كه در كنترل خود دارد و نقش گردشگر درون مرزي را نسبت به برون مرزي پررنگ‌تر كند. وي از بازارهايي كه از ثبات بيشتري برخوردارند و كمتر تحت‌تأثير متغيرهاي سياسي قرار مي‌گيرند به‌عنوان گام دوم نام برد و افزود: دولت بايد روي اين بازارها به‌صورت جدي كار كند، ازجمله اين بازارها، گردشگري سلامت و گردشگري زيارت است كه از نظر نوع بازار تحت نوسانات سياسي قرار نمي‌گيرند.

دكتر محمدتقي رهنمايي، پژوهشگر و استاد برجسته جغرافيا و توريسم از زاويه ديگري به موضوع پرداخت و گفت: اين طرح درصورتي كه به امضاي رئيس‌جمهور آمريكا و تأييد مجلس سنا برسد محمل قانوني پيدا مي‌كند. به گفته وي، اين طرح از سوي تعدادي ازسياستمداران آمريكايي نان به نرخ روز خور با هدف جمع‌آوري رأي مطرح شده و درواقع بازي انتخاباتي جمهوريخواهان است.

  • تلاش براي رونق گردشگري

مسعود سلطاني‌فر، مرد شماره يك گردشگري كشور كه به تازگي براي گسترش همكاري‌هاي گردشگري به تونس سفر كرده است، مي‌گويد: اگر از علاقه‌مندي مقام‌هاي تونس براي توسعه گردشگري با ايران خوب استفاده كنيم مي‌توانيم به سكوي گردشگري در شمال آفريقا و بخش‌هاي جنوب خليج عدن دست يابيم.

مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث هم با اشاره به اينكه تونس با استفاده از زيرساخت‌هاي مناسب اكنون به يكي از كانون‌هاي توريستي مهم منطقه شمال آفريقا و مديترانه تبديل شده است، به ايرنا گفت: در سفر اخير به تونس با تشكيل كميته فني، برنامه اجرايي همكاري‌هاي بين 2 كشور تدوين شد. بخش‌هاي اصلي اين برنامه به موضوعات چگونگي همكاري در حوزه نمايشگاهي، تبادل اطلاعات در حوزه سرمايه‌گذاري، تبادل فهرست دفاتر فعال بين 2 كشور در تورگرداني و تنظيم تورهاي بين 2 كشور اختصاص است.

کد خبر 318263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha