مــدیرکـل حفـــاظـــت محیط‌زیست خوزستان مــی‌گـــویــد کـــه ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی و فاضلاب شهری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان و بصره در عراق به اروندرود باعث شده تا شاهد افزایش آلودگی این رودخانه باشیم.

 آلودگی اروندرود هم به معضلات محیط زیست خوزستان اضافه شد

اكنون خوزستان از نظر معضلات محيط‌زيست‌ در صدر استان‌هاي كشور قرار دارد. از يك سو، اين استان در خط مقدم جبهه ريزگردها قرار دارد و ازسوي ديگر، انواع آلودگي‌هاي زيست‌محيطي دامنگير اين استان زرخيز شده است. معضل كم‌آبي كه ريشه اغلب اين آلودگي‌هاست سال‌هاست كه نفس خوزستان را گرفته است.اما بخش غم‌انگيز ماجرا اينجاست كه احداث سد گتوند كه با توجيه تأمين آب در اين استان ساخته شد خود به يكي از بزرگ‌ترين مشكلات محيط‌زيستي استان تبديل شده است. شوري آب اين سد آن اندازه است كه از آن به‌عنوان يكي از عوامل اصلي آلودگي كارون نام برده مي‌شود. پساب‌هاي ناشي از صنعت ‌نيشكر و فاضلاب‌هاي شهري، 2عامل ديگري است كه بيشترين سهم را در آلودگي كارون دارد.

حالا آلودگي اروندرود هم به معضلات محيط زيست خوزستان افزوده شده است. احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل حفاظت محيط‌زيست خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاري مانا، با هشدار نسبت به افزايش نرخ آلودگي رودخانه اروندرود تصريح مي‌كند: حفاظت از محيط‌زيست آب‌هاي اروندرود يكي از مهم‌ترين رويكردهاي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان خوزستان محسوب مي‌شود.

به گفته اين مسئول محلي در حال حاضر، يكي از اصلي‌ترين معضلات زيست‌محيطي آب‌هاي اروند، ورود پساب‌هاي صنايع پتروشيمي فعال در آبادان و خرمشهر است و برهمين اساس است كه سالانه 2بار پايش آلودگي آب‌هاي اروندرود توسط كارشناسان اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان خوزستان انجام مي‌شود. علاوه بر اين، فاضلاب‌هاي شهري آبادان و خرمشهر هم سهم قابل توجهي در آلودگي اين رودخانه دارند.

اين مقام مسئول در استان خوزستان تأكيد كرد: پالايشگاه آبادان آلودگي زيادي را وارد آب‌هاي اروند مي‌كند كه با پيگيري‌هاي مكرر اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان، تغيير فرايند توليد برخي واحدهاي اين پالايشگاه كه توليد آلودگي زيادي دارند هم‌اكنون آغاز شده است.

لاهيجان‌زاده در عين حال مي‌گويد كه در سال‌هاي اخير حجم فاضلاب تخليه شده به اروندرود طي سال‌هاي اخير كاهش يافته اما هنوز سيستم تصفيه‌خانه احداث نشده است. اين درحالي است كه براساس مصوبه سال 88 هيأت‌وزيران، در شهرهاي ساحلي بالاي 30هزار نفر جمعيت بايد تصفيه‌خانه شهري ايجاد شود.

وي گفت: طي سال‌هاي اخير وزارت نيرو اقدام به احداث تصفيه‌خانه فاضلاب شهري در برخي از شهرستان‌هاي ساحلي كرده است اما هنوز شهرستان‌هاي آبادان و خرمشهر فاقد تصفيه‌خانه فاضلاب شهري هستند و پساب‌هاي شهري به‌طور مستقيم وارد اروندرود مي‌شود.

  • سهم عراق در آلودگي اروندرود

گرچه ورود پساب‌هاي صنايع پتروشيمي و فاضلاب شهري شهرستان‌هاي خرمشهر و آبادان به اروندرود باعث افزايش نرخ آلودگي اين رودخانه شده اما لاهيجان‌زاده از افزايش اين آلودگي‌ها به‌خاطر ورود پسآب‌هاي كارخانه‌هاي پتروشيمي و پالايشگاه بصره به اروندرود خبر مي‌دهد و تأكيد مي‌كند كه كشور عراق نيز در آلودگي رودخانه اروندرود نقش بسزايي دارد. اين مسئول محلي به نكته در خور تاملي اشاره مي‌كند: با وجود تذكرات متعدد ايران به اين كشور براي ايجاد تصفيه‌خانه و جلوگيري از ورود پسآب‌هاي اين كارخانه به اروند متأسفانه بازهم شاهد اين امر هستيم و در نبود تصفيه‌خانه روز به روز آب‌هاي اروندرود آلوده‌تر مي‌شود. لاهيجان‌زاده مي‌گويد: اميدواريم با مذاكرات انجام شده با مسئولان محيط‌زيست عراق شاهد اقدامات مؤثر دولت عراق در كاهش آلودگي‌هاي ورودي به اروندرود باشيم. به گفته وي، اروندرود به لحاظ حمل‌ونقل مسافري و تجاري و اثرات زيست‌محيطي آن، از اهميت بسياري براي استان خوزستان و كشور برخوردار است كه بايد در راستاي حفاظت از آن اقدامات مؤثر هر چه سريع‌تر صورت گيرد.

کد خبر 312592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha