گروه سیاسی: با توجه به اینکه این روزها صحبت از زمان تکمیل نیروگاه بوشهر به دلیل اصرار روسیه بر لزوم پرداخت مالی کافی از جانب ایران و در مقابل تأکید تهران بر دقیق بودن این پرداخت‌ها افزایش یافته

و به دغدغه برخی دولتمردان نیز تبدیل شده، رئیس سازمان انرژی اتمی‌در حاشیه یکی از کارگاه‌های علمی‌-آموزشی این سازمان در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران درباره سرنوشت نیروگاه اتمی‌بوشهر پاسخ تمام این سئوالات را به گزارش نهایی کمیته مشترک ایران و روسیه منوط کرد و گفت: فکر می‌کنم این گزارش تا یک ماه آینده منتشر شود.

رضا آقازاده علت تأخیر روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را صرفا فنی و مالی و غیرسیاسی خواند و گفت: با وجود اینکه ایران تعهدی نسبت به مشکل روس‌ها در این زمینه ندارد، اما آماده است برای تکمیل پروژه آنان را پشتیبانی مالی کند.

آقازاده البته توضیح نداد که آیا ممکن است مشکلات مالی عنوان‌شده ناشی از مقولات سیاسی باشند یا نه.

وی افزود: مسائل ما سیاسی نبوده و صرفا مسائلی فنی است، اما خود روس‌ها نیز اذعان دارند که به لحاظ قرارداد، ایران هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارد، ولی ما گفته‌ایم که برای تکمیل این پروژه از لحاظ مالی آنان را پشتیبانی خواهیم کرد.

به گزارش مهر، رئیس سازمان انرژی اتمی‌با اشاره به اینکه درحال‌ حاضر حدود 95 درصد نیروگاه بوشهر تکمیل شده است، مشکلات پیمانکار روسی برای تحویل نهایی این پروژه را مدنظر قرار داد و افزود: پیمانکار روس مدعی است با توجه به طولانی شدن این پروژه ضرر کرده و امکان ادامه کار در قالب قرارداد برایش مقدور نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای حل مسائل، کمیته مشترکی تشکیل شده و در حال مذاکره است که پس از انجام این مذاکرات گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه و جزئیات آن مشخص خواهد شد.

آقازاده با اشاره به وعده رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با احمدی‌نژاد درباره عزم مسکو برای تکمیل نیروگاه اتمی‌بوشهر گفت: اعلام زمان نهایی تکمیل این نیروگاه به پایان مذاکرات کمیته مشترک و مشخص شدن نتایج آن بستگی دارد.

وی در واکنش به طرح این موضوع که روسیه درباره تجهیزات باقیمانده نیروگاه اتمی‌بوشهر به دلیل لغو شدن برخی قراردادهایش با کشورهای ثالث تولیدکننده تجهیزات، قرار است خودش این تجهیزات را تهیه و تولید کند، گفت: پاسخ به این مسائل را به گزارش نهایی که تا یک ماه آینده به مردم درباره نیروگاه اتمی‌بوشهر ارائه خواهیم کرد، موکول می‌کنم.

مذاکره درباره نطنز؛ هفته آینده

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با آژانس انرژی اتمی‌که اخیرا به تدوین  برنامه‌ای برای حل ابهامات آژانس درباره برخی فعالیت‌های ایران منجر شده، گفت: 3 سال گذشته غربی‌ها این توقع را داشتند که موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس در مدت زمانی مشخص حل و فصل شود، حال اگر واقعا غربی‌ها در مواضع گذشته خود صادق باشند، باید از مذاکرات ایران و آژانس حمایت کنند تا بتوانیم به دور از جنجال‌های سیاسی ضمن ادامه این گفت‌و‌گوها به نتایج مشخص دست یابیم.

آقازاده با اشاره به اینکه در چارچوب همکاری‌های فنی با آژانس، ایران حتی زودتر از برنامه زمانبندی یکی از موضوعات مهم مدنظر آژانس یعنی بحث پلوتونیوم را حل و فصل کرده و به نتیجه رسانده است، گفت: طی هفته آینده مذاکرات ما با آژانس درباره مسائل مختلف مدنظر دو طرف از جمله نحوه نظارت آژانس بر تأسیسات نطنز و بحث آلودگی‌ها در دستورکار خواهد بود.

تفکیک جنجال از توافق

همچنین به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت صدور قطعنامه دیگری علیه ایران همکاری فنی با آژانس را ادامه خواهید داد، گفت: سخنرانی‌ها و جنجال‌های سیاسی و تبلیغات رسانه‌ای را از آنچه  بر روی کاغذ آمده و توافق شده است، جدا کنید.

آقازاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره گزارش اخیر البرادعی و اینکه وی به دلیل این گزارش تحت فشار است، گفت: اعتقاد ما بر این است که آژانس باید کار فنی خود را انجام دهد و اگر می‌خواهند به مسائل باقیمانده پاسخ داده شود باید اجازه دهند برنامه عمل تهران و آژانس به نتیجه منطقی خود برسد.

به حواشی توجه نمی‌کنیم

آقازاده در پاسخ این سؤال که البرادعی در گزارش خود از ایران خواسته است پروتکل الحاقی را اجرا کند و شرایط ایران برای اجرای پروتکل چیست، تاکید کرد: ملاک کار ما آن چیزی است که به عنوان توافق بر روی کاغذ آمده است و به حواشی خیلی توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: آنچه در پیوست گزارش البرادعی به‌عنوان توافق‌نامه ایران و آژانس به صورت مکتوب آمده است، ملاک کاری ما خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی‌در پایان نیز تأکید کرد: آنچه به عنوان سؤال و ابهام از جانب آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح است مربوط به فعالیت‌های گذشته است و بر فعالیت‌های کنونی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیز آژانس نظارت دارد.

وی همچنین تصریح کرد: پس از حل و فصل این موضوعات، پرونده ایران باید در مسیر عادی خود قرار بگیرد.

15 سال ذخیره آب سنگین

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی‌در کارگاه آموزشی سازمان انرژی اتمی گفت: بیش از 15 سال آب سنگین در کارخانه آب سنگین اراک تولید و ذخیره شده است.

آقازاده با اشاره به تأسیس رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی آب سنگین اراک افزود: این رآکتور با قدرت در حال تحقق است و یقین دارم با قابلیت‌هایی که برای این رآکتور پیش‌بینی شده است، مرکز مهمی در زمینه تحقیقات رادیو داروها و محاسبات نوترونی باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا راه اندازی این رآکتور، رآکتور تحقیقاتی تهران در کشور فعال خواهد بود.

کد خبر 31188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز