مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی در مسیر شیرجه‌ای عمیق و سریع در میان توده‌ای از بخارهایی است که از سطح قمر کوچک و پوشیده از آب انسلادوس، یکی از قمرهای سیاره زحل به اطراف پاشیده می‌شوند.

براساس گزارش ديسكاوري، كاسيني كه طي 11 سال گذشته درحال مطالعه روي سيستم سياره زحل بوده‌است، از فاصله‌اي به نزديكي 48 كيلومتر از منطقه قطب جنوبي اين قمر عبور خواهد كرد، يعني حدود 32 كيلومتر نزديك‌تر از عبور نزديك پيشين كاسيني از كنار انسلادوس.

دانشمندان براين باورند سرچشمه اين توده‌هاي بخار از اقيانوس سرتاسري است كه در زير لايه يخي انسلادوس پنهان شده‌است. به گفته دانشمندان احتمالا گرمايش جزر و مدي عامل ايجاد اقيانوس‌ها در زير لايه‌هاي يخي انسلادوس هستند، فرايندي كه به معني مناسب بودن شرايط دروني انسلادوس براي شكل‌گيري حيات است.

كاسيني به تجهيزات رديابي حيات مجهز نيست، اما پرواز نزديك آن كه قرار است روز چهارشنبه 28 اكتبر 2015 انجام شود مي‌تواند جزئياتي كليدي فراهم آورد كه به دانشمندان در تعيين امكان پشتيباني محيط اين قمر از حيات كمك خواهد‌كرد.

براي مثال دانشمندان در تلاشند تا دريابند آيا مولكول هيدروژن در اين توده‌هاي بخار وجود دارد يا خير؟ يافته‌اي كه مي‌تواند از وجود فعاليت‌هاي آب‌گرمايي در بستر درياهاي انسلادوس پشتيباني كند. به گفته محققان مقدار تشعشعات هيدروژني مي‌تواند ميزان فعاليت‌هاي آب‌گرمايي و در نتيجه ميزان انرژي موجود در بستر درياها را كه اصلي‌ترين عامل قابل سكونت بودن به شمار مي‌رود، را تعيين كند.

محققان همچنين در تلاشند درك بهتري از تركيبات شيميايي مواد موجود در توده‌ها كه علاوه بر بخار آب و يخ حاوي مواد ارگانيك و تنوعي از گازها از جمله متان و دي‌اكسيد كربن هستند به دست آورند. نمونه‌برداري و بررسي نمونه‌هايي كه از فاصله نزديك‌تر به منبع توده‌هاي بخار به دست آمده‌اند منجر به دستيابي به ذرات بزرگتر و تمركز بيشتري از گازهاي متنوع شود.

هدف ديگر پرواز نزديك‌گذر دستيابي به جزئياتي از ساختار توده‌هاي بخار است،‌اينكه آيا اين توده‌ها فوراني هستند و چگونه و از چه بستري ايجاد مي‌شوند؟ درك چگونگي شكل‌گيري اين توده‌ها مي‌تواند قدمت وجود اين فوران‌هاي بخار در انسلادوس را تعيين كند. 

اين شيرجه 305 هزار كيلومتر بر ثانيه‌اي در كسري از ثانيه انجام مي‌شود،‌اما دانشمندان مي‌گويند حتي دستيابي به يك قطره اي توده بخار براي افشا كردن اسرار انسلادوس كافي خواهد بود. كاسيني كه قرار است در سال 2017 بازنشسته شود، براي آخرين بار در ماه دسامبر از كنار انسلادوس عبور خواهد‌كرد. 

کد خبر 311854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha