همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی در مدار سیاره زحل آخرین تصاویر نزدیک از قمر دیون،‌چهارمین قمر بزرگ این سیاره غول‌پیکر گازی را به زمین ارسال کرد.

قمر دیون

براساس گزارش BBC، كاسيني كه روز دوشنبه از فاصله 500 كيلومتري از سطح پرچاله قمر ديون عبور كرد، پنجمين پرواز نزديك اين فضاپيما در طول ماموريت 11 ساله‌اش از برابر ديون، و آخرين تصاوير را از چهره اين قمر به ثبت رساند.

قمر دیون

كاسيني اكنون مشغول انجام تعدادي از آخرين‌رصد‌هايش است و پس از پايان عكسبرداري‌هاي خداحافظي، در سال 2017 طي يك جهش انتحاري خود را به اتمسفر سياره محبوبش، زحل خواهد زد تا براي هميشه در آنجا جاودان شود.

نزديك‌ترين پرواز كاسيني تا ديون در سال 2011 انجام شد،‌ زماني كه فضاپيماي مشترك آژانس‌ فضايي اروپا و ايتاليا و ناسا از فاصله 100 كيلومتري از بالاي قمر عبور كرد. قمر ديون قطري برابر 1122 كيلومتر دارد و چهارمين قمر بزرگ سياره زحل به شمار مي‌رود كه از سطح يخي و درون سنگي برخوردار است.

قمر دیون

كاسيني در اطراف اين قمر اتمسفري اكسيژن‌دار را رديابي كرده‌ و نشانه‌هايي از فعال بودن را در مناطقي از سطح قمر به ثبت رسانده‌است.

كاسيني سال آينده به واسطه چند مانور خود را در مدارهايي قرار خواهد داد تا بالا و درون حلقه‌هاي زحل قرار گيرد. سپس در سال 2017 زماني كه سوخت فضاپيما به پايان رسيده‌است، مركز كنترل زميني دستور شيرجه را به فضاپيما داده و كاسيني در ميان اتمسفر سياره زحل سقوط خواهد‌كرد.

دليل برنامه‌ريزي چنين پاياني براي كاسيني جلوگيري از ورود هرگونه بقايايي از تجهيزات دست‌ساز بشر به قمرهاي تايتان و انسلادوس است،‌زيرا اين دو قمر در دسته كانديداهايي هستند كه احتمال كشف حيات فرازميني در آنها وجود دارد،‌ از اين رو دانشمندان نمي‌خواهند سطح اين دو قمر به ويروسي كه شايد هنوز از زمين روي بدن كاسيني به جا مانده باشد، آلوده شود.

کد خبر 304637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha