مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر روزتای آژانس فضایی اروپا روز پنجشنبه ۱۳ آگوست ۲۰۱۵ نزدیک‌ترین تصاویری که تاکنون از یک دنباله‌دار نزدیک به خورشید به ثبت رسیده را به زمین ارسال کرد.

براساس گزارش BBC، دنباله‌دار 67P-چوريوموف-گراسيمنكو در اين روز در نزديك‌ترين فاصله‌اش، 186 ميليون كيلومتري از خورشيد قرار گرفته‌بود، يعني كمي بيرون‌تر از مدار زمين به دور ستاره سامانه خورشيدي.

دنباله‌دار

درحالي كه نزديكي به خورشيد باعث افزايش حرارت سطحي دنباله‌دار شده‌بود، دنباله‌دار دچار فعاليت‌هاي شديد شده و فوران‌هاي گازي زيادي از نقاط مختلف آن مشاهده شد كه در پي از فوران‌ها غبار و مواد به بيرون از دنباله‌دار پرتاب شدند. روزتا با كمك تجهيزات مطالعاتي‌اش دريافت در هر ثانيه بيش از 300 ليتر آب به بيرون جرم كيهاني فوران مي‌كند و اين به آن معني است كه دنباله‌دار در دوران عبور نزديك از كنار خورشيد هرروز 36 ميليون كيلوگرم از وزنش را از دست مي‌دهد. در كنار اين آب، 86 ميليون كيلوگرم غبار نيز از دنباله‌دار خارج مي‌شود و انتظار مي‌رود چنين دوره فعاليتي براي چندين هفته ادامه داشته‌باشد.

به دليل فوران مقادير زيادي از مواد به خارج از دنباله‌دار، كنترل زميني پروژه روزتا اين فضاپيما را به مدار 325 كيلومتري از دنباله‌دار انتقال داده اما اين فاصله نيز همچنان براي ثبت تصاوير خيره‌كننده از اين پديده كيهاني مناسب است.

مدار دنباله‌دار 67P در حين عبور نزديك از كنار خورشيد و يا حضيض خورشيدي، جايي در ميان مدار زمين و مريخ بوده‌است. به گفته كارستن گوتلر از موسسه ماكس پلانك، معمولا فوران‌هاي ايجاد شده در اين دنباله‌دار كم‌فروغ بودند و براي ديده شدن بايد كنتراست تصاوير شديد‌تر مي‌شد، اما در تصاوير جديد فوران‌ها به شدت درخشان و واضح هستند. فوران‌ها به واسطه تبديل سريع يخ به گاز ايجاد شده و در فواصل 18 دقيقه‌اي از يكديگر رخ داده‌اند.

کد خبر 303943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha