سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: اعضای اوپک در مورد افزایش یا کاهش سقف تولید خود هر تصمیمی‌بگیرند این تصمیم تأثیری در بازار نفت ندارد.

به اعتقاد اکثر کارشناسان و دست‌اندر‌کاران بازار نفت بازار تحت تاثیر تحولات عرضه نفت نیست.

مدت طولانی است که بازار نفت تحت تاثیر تحولات سیاسی است و پس از آن تحولات عرضه و تقاضای فرآورده‌های نفتی با بیشترین تاثیر، موجب تغییر و تحول قیمت‌ نفت خام می‌شود.

دلیل عینی و واقعی این مسئله نیز این است که اگر تقاضای کافی برای نفت وجود داشت تولید کنندگان، از جمله تولید کنندگان عضو اوپک اگر متقاضی برای نفت داشتند نفت بیشتری به خریداران عرضه می‌کردند. تعهد اعضای اوپک به سقف تعیین شده برای تولید نفت اختیاری است و به همین دلیل میزان تولید آنان در طول ماه‌های گذشته نوسان دارد.

نگاهی به میزان عرضه نفت اوپک در طول سال جاری نشان می‌دهد که تولید آنان متغیر بوده و نوسان‌هایی که میزان آن تا 300 هزار بشکه نیز بوده مشاهده شده است.

به اعتقاد کارشناسان اگر در بازار نفت تقاضای مازادی وجود داشته باشد به طور قطع تولید کنندگان نفت با توجه به قیمت‌های بالای نفت از عرضه نفت مازاد خود‌داری نخواهند کرد.

این درحالی است که برخی منابع غربی همچنان بر تاثیر عرضه نفت اوپک در بازار تاکید می‌کنند و آثار تورمی‌ناشی از افزایش قیمت نفت را در اقتصاد کشور‌های خود به گردن سازمان اوپک می‌اندازند.

سازمان بین‌المللی انرژی که مسئولیت برنامه ریزی و نظارت بر‌بازار نفت را به نمایندگی از سوی کشور‌های صنعتی برعهده دارد از جمله نهاد‌هایی است که همواره این نقش را ایفا می‌کند.

مدیر اجرایی این سازمان پیش از آغاز اجلاس اوپک اعلام کرد: بازار نفت با محدودیت عرضه رو به رو است و وی انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در پایان سال جاری و آغاز سال آینده افزایش یابد.

با همه هیاهوی بسیار، تاناکا با تأیید اینکه بازار نفت در حال حاضر با عوامل فراوانی از جمله نزدیک شدن فصل طوفان در آمریکا، خطرات ژئوپولتیک و بحران وثیقه‌ها در آمریکا روبه روست، گفت: سازمان بین المللی انرژی تاثیر بحران وثیقه‌ها در آمریکا را بر بازار نفت از نزدیک تحت نظر دارد.

کد خبر 31177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز