چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا: پس ازتأکید وزیر بهداشت برضرورت تسریع درایجاد پرونده الکترونیک سلامت، علی اکبرسیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت٬ درمان وآموزش پزشکی به تشکیل پرونده سلامت الکترونیک در کشور اشاره کرد وگفت: پرونده‌های سلامت الکترونیک، بسته‌های آموزشی و خدمت در ۲هفته از تاریخ دوم آبان به‌صورت آزمایشی اجرا و درصورت تأیید این پروژه در کشور اجرایی می‌شود.

پرونده الکترونیک سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشكي معتقد است كه اجراي موفق «پرونده الكترونيك سلامت» درصورت همكاري دانشگاه‌هاي علوم پزشكي امكان پذيراست.اين مقام مسئول با اشاره به تفاوت‌هايي كه ازنظر تعاريف و ساختاردرپايلوت وطرح نهايي پرونده الكترونيك سلامت وجود دارد، افزود: جزئيات اين موضوع به دقت مورد بررسي قرار گرفته و با ارائه‌كنندگان خدمت مصاحبه انجام شده است تا تمام نقاط ضعف احصا و برطرف شود. درصورت حمايت روساي دانشگاه‌ها اين برنامه به خوبي پيش خواهد رفت.

  • نوآوري‌هايي در حوزه سالمندان

وي با اشاره به مستند‌سازي‌ و استفاده از تجربه مديران گذشته در اين طرح گفت: همچنين هر فرد براي خود يك برنامه كاري دارد كه با پنل مديريتي، آن را تطبيق مي‌دهد. سياري با اشاره به استفاده از توان مديريتي بخش خصوصي در پرونده الكترونيك سلامت، عنوان كرد: نوآوري‌هايي در حوزه سالمندان براي اجراي اين طرح به‌كار رفته و از نظرات خود سالمندان در طراحي آن بهره برده‌اند. همچنين چندين پروژه تحقيقاتي به‌صورت همزمان براي پيشبرد كار، تعريف مي‌شود و مورد رصد قرار مي‌گيرد و كار جمع‌آوري اطلاعات اوليه به شيوه برون‌سپاري در حال انجام است.

  • نرم افزارهاي آفلاين، آنلاين

همشهري 25مهرماه در گزارشي درباره سامانه پرونده الكترونيك سلامت از اين پرونده به‌عنوان گمشده نظام سلامت نام‌برده و اشاره كرده بود كه پرونده الكترونيك سلامت ازجمله پروژه‌هاي حوزه سلامت است كه در دولت‌هاي قبل بارها از آغاز، گسترش و پيشرفت آنها خبر داده شده بود اما به‌دليل نبود زير‌ساخت‌هاي مناسب پيشرفت چشمگيري براي پيشرفت آن نمي‌شد.حتي با اينكه از سال 74در دستور كار دولت‌ها قرار گرفته بود و حتي از سال 87در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده اما همچنان براي اجرايي شدن آن امروز و فردا مي‌شد.اما حالا ناصر كلانتري قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تأكيد براينكه وزارت ارتباطات بايد اين زيرساخت‌ها را به سرعت تهيه كند، مي‌گويد: خوشبختانه نرم افزار تهيه شده توسط ما، هم به‌صورت آفلاين وهم به‌صورت آنلاين قابل استفاده است؛ بدين معني كه برخي از اين داده‌ها مي‌توانند درسطوح بالاترازپايگاه‌هاي سلامت به ثبت برسند. در نتيجه در راه‌اندازي اين پرونده‌ها چندان دچاراختلال نيستيم هرچند نيازبه فعاليت زياد درساختارهاي ارتباطي به‌ويژه در شبكه اجتماعي ملي سلامت يا شبكه شمس داريم.

  • كنترل تمامي امور در سيستم سلامت را در دست داريم

دكتر كلانتري همچنين با اشاره به اينكه با راه‌اندازي كامل پرونده الكترونيك سلامت كنترل تمام اموردرسيستم سلامت را در دست داريم، مي‌گويد: در اين صورت مي‌توانيم متوجه شويم كه كدام پزشك بيشترين هزينه دارويي را به جامعه تحميل مي‌كند، چندبار آزمايش و عكسبرداري صورت مي‌گيرد، چگونه مي‌توان بيمار را به پزشك ديگر ارجاع داد و البته بسياري موارد ديگر كه نظارت و كنترل سيستم سلامت را در كشور تسهيل مي‌كند. قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درادامه افزود:اين اجراي آزمايشي ما را نسبت به اجرا در عمل مطمئن مي‌كند چرا كه 40تا 50درصد از مراكز روستايي و برخي از نقاط شهري در دستيابي به نقاط اتصال به اينترنت با مشكل مواجه هستند يا از اين زيرساخت‌ها بي‌بهره‌اند.

  • انعقاد تفاهمنامه با وزارت ارتباطات

دكتر كلانتري با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با وزارت ارتباطات پيش از طراحي نرم افزار پرونده الكترونيك سلامت، عنوان كرد: دراين تفاهمنامه بر اتصال به اينترنت مناطق روستايي كه اكنون دسترسي به زيرساخت‌هاي اينترنتي ندارند، تأكيد شد. اطمينان داريم وزارت ارتباطات نيز در توسعه نقاط اتصال به اينترنت تلاش‌هاي خود را انجام مي‌دهد. پس از مشخص شدن نتايج مثبت اين طرح در تهران قطعا آن را به تمام نقاط كشور توسعه مي‌دهيم. پيش‌تر نيز دكترهاشمي درخصوص ضرورت همراهي دراجراي پرونده الكترونيك سلامت گفته بود: در اين دوره، وزارت ارتباطات كمك‌هاي خوبي را به وزارت بهداشت كرده و كميته‌اي تحت عنوان كميته سلامت تشكيل شده كه مسئوليت آن با وزير بهداشت و دبيرآن نيز يكي از معاونان وزارت ارتباطات است. وي افزوده بود: از صميم قلب مطمئن هستم مشكلاتي كه درخصوص بيمه‌ها در اجراي برنامه تحول نظام سلامت داشته‌ايم مبنايش اختلاف نيست و موفقيت قرين وحدت و همدلي است و اين وحدت و همدلي در اين دولت بين تمامي دستگاه‌ها وجود دارد.وزيربهداشت با اشاره به اينكه اگر بيمه درست نشود، سلامت مردم تضمين نخواهد شد و اگر موضوع تجميع بيمه‌ها و همراهي آنها اتفاق مي‌افتاد نتايج اجراي طرح تحول مطلوب‌تر بود، بار ديگر بر لزوم همراهي بيمه‌ها در اجراي اين طرح و حل مشكلات درمدت زمان باقيمانده تأكيد كرد.

کد خبر 311147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha