مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

روسیه اعلام کرد ایستگاه فضایی بین‌المللی که روند ساخت آن همچنان در مدار کره زمین ادامه دارد در سال ‪ ۲۰۱۵‬بازنشسته شده و پس از آن با یک ایستگاه فضایی جدید جایگزین خواهد شد.

به گزارش سایت اینترنتی "ماس‌نیوز"(‪" ،(mosnews.com‬ویتالی دیویدوف" قائم‌مقام آژانس فضایی روسیه اعلام کرد ایستگاه فضایی جدید به طور ویژه برای تولید موادی که ساخت آنها روی زمین ممکن نیست و همچنین برای توسعه روشهای نظارت زمین از فضا، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی فعلی تنها تا ‪۱۰‬ درصد از خاک روسیه از فضا قابل نظارت است، اما ایستگاه فضایی بعدی تا ‪۱۰۰‬ درصد از خاک روسیه را پوشش خواهد داد.

"دیویدوف" همچنین اعلام کرد آژانس فضایی روسیه در سالهای ‪ ۲۰۱۵‬تا ‪۲۰۲۵‬ فناوری‌های مورد نیاز برای اعزام انسان به کره ماه و سیاره مریخ را آزمایش خواهد کرد و از آن تاریخ به بعد تلاش برای انجام این برنامه‌های فضایی آغاز خواهد شد که این امر با همکاری متناسب سایر کشورهای جهان صورت خواهد گرفت.

ایتسگاه فضایی بین‌المللی فعلی در ارتفاع ‪ ۳۵۴‬کیلومتری از سطح زمین قرار داشته و همواره ‪ ۲‬یا ‪ ۳‬فضانورد به شکل دائمی در آن ساکن هستند.

دانشمندان سازمانهای فصایی کشورهای مختلف هم‌اکنون تلاش می‌کنند با استفاده از تجربیات و آزمایشهای انجام گرفته در این ایستگاه فضایی به اطلاعات مورد نیاز برای سفرهای طولانی مدت انسان به سایر کرات، از جمله تاثیر قرارگرفتن بلند مدت در شرایط بی‌وزنی، دست یابند.

روند ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی فعلی با همکاری ‪ ۱۶‬کشور جهان از جمله آمریکا، روسیه، ژاپن، کانادا، برزیل و ‪ ۱۱‬کشور عضو آژانس فضایی اروپا دنبال می‌شود.

این ایستگاه در حال حاضر با سرعت ‪ ۲۸‬هزار کیلومتر در مدار کره زمین حرکت می‌کند و در هر ‪ ۹۰‬دقیقه یک دور کامل به دور زمین می‌زند. وزن فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی ناتمام، در حدود ‪ ۱۹۷‬تن است.

پس از قرارگرفتن نخستین بخش از ایستگاه فضایی در مدار کره زمین در سال ‪ ۱۹۹۸‬با یک موشک روسی از نوع "پروتون"، تکمیل این ایستگاه با پرتاب مداوم موشکهای باری روسی و شاتل‌های آمریکایی تا سال ‪ ۲۰۰۳‬به شکل منظم ادامه یافت، اما با بروز حادثه انفجار شاتل "کلمبیا" در سال ‪ ۲۰۰۳‬و مرگ هفت خدمه آن و در نتیجه توقف پرواز ناوگان شاتلهای "ناسا"، روند ساخت ایستگاه فضایی نیز عملا متوقف شد.

شاتل‌های سازمان "ناسا" به علت برخورداری از قابلیت حمل محموله‌های باری بزرگ، از سهم مهمی در حمل قطعات و تجهیزات حجیم ساخته شده برای این ایستگاه از زمین به فضا برخوردار هستند و توقف پرواز آنها عملا روند ساخت ایستگاه فضایی را مختل می‌کند.

سازمان "ناسا" پس از یک وقفه چند ساله، در ماههای اخیر دو بار شاتل "دیسکاوری" خود را با هدف آزمایش تمهیدات امنیتی جدید درنظر گرفته شده برای شاتل‌ها، به ایستگاه فضایی فرستاد، اما در این ماموریتها فضانوردان تنها به تعمیرات و نگهداری ایستگاه و حمل آذوقه مورد نیاز دو خدمه ساکن در این استگاه اقدام کردند و ادامه روند ساخت ایستگاه با پرواز شاتل "آتلانتیس" در روزهای آینده، آغاز خواهد شد.

"ناسا" قصد دارد تا سال ‪ ۲۰۰۹‬فضای داخلی ایستگاه بین‌المللی فضایی را به اندازه فضای داخلی یک خانه پنج اطاق خوابه برساند و با افزودن یک حمام-دستشویی و آشپزخانه دیگر، امکانات لازم برای افزایش تعداد خدمه ایستگاه از ‪ ۳‬نفر فعلی به ‪ ۶‬نفر را فراهم کند.

هم‌اکنون ‪ ۱۵‬قطعه و تجهیزات مهم در زمین ساخته شده و در انتظار ارسال به فضا برای نصب در ایستگاه فضایی هستند که از میان آنها می‌توان به یک آزماشگاه ساخت ژاپن، یک آزمایشگاه ساخت سازمان فضایی اروپا و یک روبات با دو بازوی متحرک به نام "دکستر" ساخت کشور کانادا، اشاره کرد.

برای ارسال و نصب تمامی این تجهیزات در ایستگاه فضایی بن‌المللی، ‪۱۵‬ تا ‪ ۱۷‬پرواز شاتل الزامی است که پرواز "آتلانتیس" در روزهای آینده نخستین مورد از این ماموریتها خواهد بود.

"ناسا" قصد دارد تا سال ‪ ۲۰۱۰‬ناوگان شاتلهای فضایی خود را بازنشسته کند و به همین علت مجبور است تا آن تاریخ برای انجام پروازهای یاد شده، برنامه سنگینی را برای دو شاتل باقی مانده خود (دیسکاوری و آتلانتیس) در نظر بگیرد.

هم‌اکنون آژانس فضایی روسیه درحالی که هنوز روند ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان نرسیده، از برنامه این کشور برای ساخت یک ایستگاه فضایی جدید خبر داده است که پس از سال ‪ ۲۰۱۵‬در مدار کره زمین قرار خواهد گرفت.

کد خبر 3109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز