همشهری آنلاین: عملیات روسیه در سوریه می‌تواند برای ناتو بحران ایجاد کند و این تصور را که فقط این نهاد در چنین عملیات برون مرزی شرکت می‌کند مخدوش کند. از سوی دیکر سازمان همکار‌ی‌های شانگهای می‌تواند به قدرت نوظهور در عرصه معادلات سیاسی-نظامی تبدیل شود

جنگنده

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری روسی 'اسپوتنیک' ، 'الیستار کروک'، مامور سابق "ام اي 6" سازمان جاسوسي انگليس، در مقاله‌ای با عنوان 'هدف روسیه در سوریه شکست دادن استراتژیک داعش و القاعده است'، نوشت: روسیه در یک چشم به هم زدن دست به عملیات پیچیده نظامی در سوریه زد... غرب آشکارا از توان روسیه در دست زدن به یک عملیات نظامی موثر و سریع در سوریه نگران است. این در حالی است که ناتو برای پاسخ دادن به تقاضای کمک متحدان خود به سال‌ها زمان نیاز دارد.

روسیه پنجم مهرماه پس از درخواست دولت سوریه و با اخذ مجوز پارلمانی، بمباران مواضع گروه‌های تروریستی را آغاز کرد که در اثر آنها تاکنون 500 هدف نابود شده است و تروریست‌ها برای فرار از ادامه بمباران‌ها در حال حرکت به سوی مرزهای ترکیه و اردن هستند.

مامور سابق سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی 6) افزود: احتمالا آنچه غرب را بیش از هر چیزی نگران می‌سازد این است که روسیه در یک چشم به هم زدن، یک عملیات نظامی پیچیده را آغاز کرده است، اما ساختارهای پیچیده ناتو، اجازه حرکت سریع را به آن نمی‌دهد. در حالی که روسیه و ایران به تقاضاهای کمک عراق به سرعت پاسخ دادند، سال‌ها طول کشید تا وعده‌های کمک ناتو به این کشور محقق شود.

«با این حال سرعت عمل تنها چيزی نیست که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را آزار می‌دهد. برای سال‌ها، ناتو تنها سازمانی بود که در مورد جنگ و صلح در مرزها و خارج از مرزهای خود تصمیم می‌گرفت. آن زمان، دیدگاه‌های خارج از ناتو هیچگاه در نظر گرفته نمی‌شد. اما عملیات نظامی روسیه که با هدف کمک به نیروهای سوریه در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور در جریان است، به این وضعیت پایان داده و چشم اندازی جدید را پیش رو قرار داده است.»

از دید این تحلیلگر، درگیر شدن روسیه در خاورمیانه می‌تواند به معنای ظهور سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک اتحاد نظامی باشد.

از دید الیستار کروک، هر چند ممکن است سازمان همکاری شانگهای و کشورهای غربی در سوریه برخی اهداف مشترک داشته باشند، اما اهداف غرب در پیاده کردن پروژه‌های تغییر رژیم به سبک ناتو، همواره باعث نگرانی سازمان همکاری شانگهای است. از این رو است که غرب دست به یک جنگ تبلیغاتی منفی برای اعتبارزدایی از حملات هوایی روسیه زده است.

کروک در پایان اینگونه نتیجه می‌گیرد که 'برای برخی محافل غربی بسیار مهم است که ادعای شکست اتحاد روسیه با متحدانش را در منطقه را تبلیغ کرده و هرگونه اهمیت استرات‍ژیک عملیات نظامی روسیه در سوریه برای دنیای غیر غرب را منکر شوند.'

کد خبر 310818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha