یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان، اختصاص ۷.۵ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی که رییس‌جمهور وعده آن را داده، را اولین قدم برای بیدار کردن سرمایه‌های خفته بخش مسکن عنوان کرد.

Housing

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اقدام دولت برای اختصاص 7.5 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی می‌تواند اولین قدم‌ها برای باز کردن گره‌های اقتصاد و نیز بخش مسکن باشد که در آن صورت ممکن است سرمایه‌های خوابیده بیدار شوند.

وی افزود: هم‌اکنون برخی سرمایه‌داران بخش مسکن نقدینگی دارند اما با توجه به این‌که تولیدات روی دستشان مانده، برای سرمایه‌گذاری جدید ریسک نمی‌کنند اما اگر بخش مسکن مجددا به روزهای خوب خود برگردد این سرمایه‌ها که عمدتا در سیستم بانکی قرار دارند راهی بخش ساخت و ساز خواهند شد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان ادامه داد: اگر این پول وارد اقتصاد کشور شود و بانک‌ها به بخش‌های تولیدی تسهیلات دهند یا دولت طلب پیمانکاران را پرداخت کند، اقتصاد به جریان می‌افتد.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان درخصوص این‌که آیا رقم 7.5 هزار میلیارد تومان برای رونق اقتصادی کافی است یا خیر، گفت: به هر حال این قدم اولیه برای تحریک بخش تقاضا است. هم‌اکنون بسیاری از کالاها از جمله واحدهای مسکونی نیمه‌ساز یا ساخته شده روی دست سازندگان مانده است که این اقدام می‌تواند آنها را به فروش نزدیک کند و گردش مالی به وجود آورد.

رهبر با تاکید بر این‌که تزریق نقدینگی حتما باید از طریق پول با پشتوانه انجام شود، گفت: در غیر این صورت اشتباه دولت‌های گذشته تکرار و پایه پولی کشور افزایش می‌یابد که قطعا در این خصوص دولت تمهیدات لازم را اندیشیده و پول دارای پشتوانه تزریق خواهد کرد.

وی با بیان این‌که گردش مالی باید به صورت پایدار انجام شود، گفت: دولت باید یک روند ادامه‌دار را دنبال کند. اگر بطور مقطعی این کار انجام شود و تداوم نیابد، رکود برمی‌گردد. از سوی دیگر بانک‌ها باید منابع را بر اساس شاخص‌ها و در مسیر صحیح مصرف کنند و خدای نکرده انحرافی در خرج کردن منابع نشان ندهند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان پیش‌بینی کرد: برای رونق بخش مسکن تا پایان سال باید انتظار بکشیم. اگر طبق صحبت رییس‌جمهور تا دو ماه دیگر تحریم‌ها برداشته شود و شرکت‌های خارجی به ایران بیایند بخش‌های اقتصاد از جمله بخش مسکن تکان می‌خورند که تحقق این مساله حداقل تا پایان سال زمان می‌برد.

کد خبر 310746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha