چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوش نجات‌بخشی در محوطه تاریخی نیسک‌آباد سردشت به منظور دست‌یابی به الگوی معیشتی جوامع انسانی در دوره تاریخی و پیش از تاریخ و کشف آثار فرهنگی در حال انجام است.

Search

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، غلام شیرزاده سرپرست هیأت کاوش در محوطه نیسک‌آباد با بیان این مطلب تصریح کرد که کاوش نجات‌بخشی در این محوطه تاریخی به منظور یافتن مواد فرهنگی و تعیین گاهنگاری آن انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به بررسی‌های باستان‌شناسی انجام شده در این محوطه افزود: این نخستین باری است که عملیات کاوش در این منطقه انجام می‌شود.

شیرزاده، پی‌بردن به معیشت جوامع انسانی در دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخ، دستیابی به الگوی زندگی، داده‌های فرهنگی، کوچ رو یا یکجانشین بودن ساکنین و... را از اهداف این کاوش اعلام کرد.

سرپرست هیأت کاوش در محوطه نیسک‌آباد تصریح کرد: داده‌های فرهنگی حاصل از کاوش در این محوطه به منظور تعیین گاهنگاری با مناطق همجوار نظیر بین‌النهرین عراق و آناتولی ترکیه مقایسه می‌شوند.

کارشناس اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی اظهارداشت: در آغاز کار کاوش دو ترانشه 5 × 5 متر در جهت‌های شمالی و جنوبی محوطه ایجاد شد که این ترانشه‌ها مشرف بر رودخانه زاب کوچک هستند.

به گفته این باستان‌شناس، بررسی سطحی یافته‌های فرهنگی محوطه نشان می‌دهد که این محوطه به دوره اشکانی تعلق دارد.

گفتنی است، محوطه نیسک‌آباد در فاصله 1 کیلومتری شمال روستای نیسک‌‌آباد، 10 کیلومتری شرق شهر سردشت و در سمت غربی رودخانه زاب کوچک بر روی برجستگی صخره‌ای کم ارتفاعی قرار گرفته است.

کاوش در محوطه نیسک‌آباد که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از شهریور ماه امسال شروع شده است تا 28 آبان ادامه دارد.

کد خبر 310440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha