همشهری آنلاین: سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به برنامه ایجاد سایت موزه در محل کشف اسکلت بانوی ۷۰۰۰ ساله تهران از آن به عنوان اقدامی جدید برای حفظ محوطه‌های تاریخی نام برد.

Beheshti

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی در این رابطه گفت: تا پیش از این هر وقت در اثر فعالیت‌های عمرانی در داخل شهرها به آثار تاریخی زیرزمین برخورد می‌شد اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عملیات نجات‌خشی باستان‌شناسی بود به این معنی که محدوده اثر را در اندازه حداقلی حفاری علمی می‌کردند.

بهشتی با اشاره به مستند‌سازی و جمع آوری اطلاعات محدوده اشیاء و مواد فرهنگی کشف شده افزود: در این عملیات همچنین پس از تهیه مستند‌سازی اشیاء بدست آمده را در اختیار میراث استان قرار می‌دادند و پس از آن مجوز ادامه فعالیت‌های عمرانی طبق روال معمول صادر می‌شد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: این بار تلاش می‌شود اقدام جدیدی صورت گیرد و آن حفظ محوطه‌ای از این دست و تبدیل آن به سایت موزه‌ای شهری است.

بهشتی این مورد به ویژه در پایتخت را کاری بدیع دانست که در صورت موفقیت قابل تعمیم به همه شهرهای کشور خواهد بود.

او تصریح کرد: به دلیل بدیع بودن، روال معمول و تجربه شده علمی، فنی، مدیریتی، مالی و اجرایی وجود ندارد و در چنین شرایطی باید شکیبا بود تا اقدام لازم صورت گیرد.

بهشتی با اشاره به صورتجلسه‌ای که بین پژوهشگاه، اداره کل میراث فرهنگی تهران و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران تهیه شده است ابراز امیدواری کرد که پس از عقد قرارداد با سازمان زیباسازی اقدامات لازم برای ساخت سایت موزه در محل کشف اسکلت بانوی 7000 ساله تهران در خیابان مولوی صورت گیرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از تهران در قزوین و در محدوده سرای سعد‌السلطنه نیز سایت موزه ایجاد شود.

بهشتی همچنین تأکید کرد که کشف محوطه تاریخی در داخل یک شهر نه تنها دردسر نیست بلکه به اعتبار و ارزش آن شهر می‌افزاید.

گفتنی است که اسکلت بانوی 7000 ساله تهران قرار است تا زمان ساخت سایت موزه توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران به موزه ملی منتقل شود.

چندی پیش و پس از گودبرداری‌های شهرداری قزوین به منظور ساخت پارکینک طبقاتی در فضای کنار سرای سعد‌السلطنه کاوش اضطراری در محدوده گاراژ سعد‌السلطنه شروع و در نهایت پروژه شهرداری متوقف شد.

کاوش در اغلب گمانه‌های این محوطه به کشف آثار تاریخی از جمله بخشی از یک زیر زمین متعلق به خانه‌ای اعیانی، کشف یک سکه 25 دیناری ضرب تهران، بقایای یک حمام سرخانه، تعداد زیادی سفال از جمله یک سفال کتیبه‌دار متعلق به قرن ششم با کتیبه کوفی انجامید.

کد خبر 310940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha